REPORT
Rozhovor s DJem Krushem
V pátek 18.8. vystoupila na festivalu Hip Hop Kemp v Hradci Králové uznávaná japonská ikona na poli abstraktního hiphopu a temnějšího downtempa - DJ Krush. V sobotu poskytl našemu serveru DJ Krush malý rozhovor a my Vám ho s radostí přinášíme.
Konichiwa
Konichiwa
Naposledy jsem Tě měl možnost vidět a slyšet na Mystic Skate Cupu a všimnul jsem si, že se tam nejednalo o klasický DJing, hraješ někdy vůbec jako klasický DJ?
Při svém vystupování používám mixážní pult s efektorem a samplerem. Snažím se se zvukem hodně hrát a nesnažím se třeba chytit správný beat. Můžeš mít pocit, že to někde přeskočilo, ale je to tak schválně. Jako klasičtí DJové ale opravdu nehraji.
V posledním videoklipu ke skladbě Kemuri máš vedle dvou klasických gramofonů i digitální Technics, který umožňuje mixovat i mp3 soubory. Nemyslíš si, že tahle technologie může být pro hiphop smrtící?
Včera jsem taky používal cd player, ale snažím se hrát hlavně z vinylových desek.
Mně jde o to, že hiphop je postaven na vinylových deskách. V klipu Tě uvidím s digitálním Technicsem, protože máš jméno, dám na Tebe a koupím si hned dva, z netu si stáhnu tracky od DJe Krushe a začnu je hrát. Co si o tom myslíš?
Mně by to bylo jedno, jestli by tě to uspokojovalo, tak já osobně s tím problém nemám.
Jenže ty žiješ i z prodeje svých desek.
Poslední dobou kopírování a stahování hudby roste a to je smutný, nicméně při hraní se stejně pozná z čeho člověk hraje, protože vinylová deska má prostě úplně jiný zvuk než CD. Můj postoj je takový, že chci-li ze sebe něco dát a dostupná technologie mně to umožňuje, tak je docela jedno, jestli je to zrovna CD nebo vinyl. Jakmile bych měl pocit, že mi třeba CD brání dát ze sebe energii, kterou chci předat, přestanu ho používat…… Samozřejmě desky jsou těžší než cédéčka.
Spolupracuješ se spoustou umělců, jak v projektu Ryu, tak třeba s trumpetistou Toshinorim Kondem. Podle čeho si vybíráš lidi, se kterými chceš spolupracovat?
Toshinori Kondo mě požádal o spolupráci sám. A co se týče projektu Ryu, tak s DJem Hidem a DJem Sakem jsem zjistili, že máme podobný vkus a to vedlo k naší spolupráci.
V tuto chvíli přišla myslím zajímavá otázka, na kterou mi DJ Krush odpověděl. Při odchodu z hotelu mě však odchytil Krushův japonský přísedící a požádal mě o nezveřejnění této otázky. Chápu, respektuju, považuji však za důležité oznámit, že se tak stalo.
Svoje starší album si pojmenoval Zen, má pes buddhovskou podstatu?
Hodně lidí tenhle název zmátl, nemedituji, tohle album bylo vyprodukováno zcela normálně. Slovo Zen zde bylo myšleno jako ticho, klid.
Vím že fotíš, věnuješ se třeba ještě i jinému umění?
Kromě focení se rád dívám na filmy, ale poslední dobou nemám moc času. Z fotek a z filmů čerpám inspiraci. Vzděláním jsem ale hudebník, fotografii jsem nestudoval, fotím jen tak. Je to další odvětví ve kterém se člověk může stát perfektním umělcem..
Zajímalo by mě jestli sleduješ japonskou současnou hudební scénu, třeba Tujiko Noriko, Aoki Takamasa atd.
Znám je, ale v poslední době jsem nic podobného neposlouchal. Spíš se snažím obracet k tradiční japonské hudbě s tradičními japonskými nástroji, flétnou šakuhači, drnkací loutnou šamisen apod.
Poděkování za zapůjčení diktafonu patří Janě Kománkové.