CLANEK

 

Report z prvního pražského bojleru od ahZ

"Prostě udělal protiakci. Záměrně, pod jedním svým fejsbuk nickem. A tu oficiální normálně, voe attending a hrozný lajky jakože. Ale to zas pod jinym nickem, tim DJskym. Chápeš to?" Není moc mejdanů, nebo chceme-li projektů na undergroundový scéně, jehož promotér by tohle pohoršení mohl s úsměvem považovat za to nejlepší promo. V Praze se minulý týden udála premiéra zvláštního mejdanu. Mejdanu, kterej oficiální promo vlastně vůbec nepotřebuje...

 

V čem tkví popularita tohoto projektu? Profesor na vejšce věnující se marketingu by za tuhle otázku v prváku vyrazil se studentem dveře. Špatně položeno. Tohle je otázka, na níž odpověď každý, kdo projekt zná, vysype z rukávu: "byl první". Otázka správná je, kdo a kde vzal tolik peněz, aby v tak krátkém čase vytvořil mohutnou světovou síť mejdanů, míst, DJs, geniální video monopol, celou novou formu jak prezentovat obsah. Hudbu a obraz. Zábavu na několika filosofických úrovních. Zábavu plnou přirozenosti a vykalenosti, jedinečnosti a stádovitosti. Způsob, jak z nikoho udělat někoho a jak z někoho udělat nikoho. A to vše na našich obrazovkách, přímo doma v pelechu, nebo kde chceš. Pocit, jaký zažívá tajemná pohádková postava Všudybyl, nebo jeho starší ségra z Delf. Odpověď na tu správně položenou otázku je již několik let veřejným tajemstvím a je de facto logická: Stříbrnomodrá plechovka plná slazené vody s bublinkama a kofeinem.

Bojler Room

Ta premiéra je pro tuzemskou scénu svým způsobem milník. Ať se nám to líbí, nebo ne. Ať bubláme, že se tak mělo stát třeba před dvěma lety. Ať se na tento projekt díváme úkosem, přes prsty, z balkónu, či z kotelny. Ať proti tomu máme sebelepší čecháčkovský argumenty. Stát se součástí obrovské a veleznámé celosvětové sítě mejdanů přenášených živě na netu do záznamu je dobře. Hudba je univerzální jazyk a být mimo by se dřív, či později nevyplatilo. Minulý čtvrtek šlo zatím o jeden mejdan, jednu noc a jednu sadu záznamů, nicméně ani tu už nikdo z archivu nesmaže a je navýsost správně, že Eva Porating, Schwa a Fatty M mohli být jako první u toho, mají svůj záznam a svým způsobem všem ostatním vyšlápli pěšinku. A navíc byli první u toho, kdy se o naší domovince může v zahraničí hovořit v jiných souvislostech, než hokejových nebo těch hořce úsměvných, politických.

Bojler Room

"A o jakých tématech se po dnešních otázkách začne mluvit?" Hele supr, máme skvělý téma k pivu, co říkáte? Nevím, ale napadá mě celá sada otázek z různých úrovní, před měsícem ještě zcela mimózních. Bude teďka zahraniční booking dražší? Nebo naopak levnější? Budou lidi chodit na mejdany s DJema, jež v onom světovém archivu nemají svoji hodinku slávy? Bude se to vůbec v Praze opakovat? A bude pokaždé losovat vstupenky automat? Nebo se začne platit vstupný? Otevře to naší scéně cestu do světa? Nebo alespoň jejím členům i činitelům? Stane se z Prahy další Berlín? Nefungoval onen stream z holešovické Haly 17 proto, že za to mohl nějakej šotek? Nebo lidská blbost? Produkční neschopnost, nebo jen laxnost? Záleží vlastně na tom, aby na tyhle otázky někdo fundovaně odpověděl? Nebo chybu v přenosu a následný otázkový "hajp" zástupci projektu považují za součást marketingu? Začne hrát house i Jan Tleskač? Závěr si udělejme každý sám, osobně bych si na některé výsledky i vsadil. Nicméně jedno je jisté, stejné jako když byl poprvé v Praze jiný mejdan celosvětového brandu, Sensation. Nějakou chvíli půjde o téma, ale pak se to uklidní. Důležitý je, jak kdo využije šanci, kdo ji chytí za pačesy a kdo si ji nechá protéct mezi prstama.

Bojler Room

Z mýho pohledu ji za pačesy chytil Fatty M, kterého jsem vlastně dřív moc nebral vážně, možná jsem se vlastní vinou při jeho setech víc soustředil na to, jak se na pódiu hejbe, protože to prostě bylo nepřehlednutelný než na to, co hraje. Trochu jsem mu křivdil. Milan měl v Hale 17 na bedrech třetí slot a mou pozornost tentokrát upoutal hudbou. Teď mě napadá, že vlastně skvělou devizou tohoto videoprojektu je, že DJe nevyvyšuje nad tanečníky, což u mne zafungovalo natolik, že jsem zapomněl na Milanovy, jak se s oblibou říká "dnes již téměř legendární" tanečky a ponořil se do setu plnýho pomalejch brejků a rapu. Jaký překvápko pak bylo, když jsem se později v noci před Cobrou dozvěděl, že hned první track jeho setu byl z vlastní produkce. A nejen proto se těším na záznam. Taky proto, že jsem vůbec neslyšel Evičku, a Michala jenom půlhoďku, kdy byly repráky nastavený na čtvrt plynu a hodnocení tedy není na místě. Záznam do kamer prý běžel do jedný, mejdan pokračoval až do pěti, takže předpokladejme, že kluci od produkce zvuk zesílili.

Bojler room

Závěrem snad jen, že se arci těším na české příspěvky webu www.brkwydln.tumblr.com, myslím, že v Praze bude ještě legrace. Jo a určitě jste si všimli, že v textu nebylo ani jednou použito skutečného jména projektu, o němž je tu celou dobu řeč. Přesto jsem si jist, že nikomu nechybělo. A tak to s ním bude i ve skutečnosti: je fajn ho mít, ale bez něj to jde taky. Ostatně jak tuzemská scéna aktuálně s úspěchem dokazuje.

Záznam již brzy sledujte zde.

ahZ

foto: Ry Hallada

 
 
 
 

ČLÁNKY AUTORA

 
 
 
 
 
 
 
 

Partnerské linky: festivaly 2016