PARTYINFO
FREE MONDAYS
Datum konání: |
18.03.2002 - pondělí |
Místo konání: |
Praha - Roxy |
DJs: |
PC, Shirokkospecial guest: Roe - Deer |
Live: |
Hi-Fi Heroes (křest CD) |
Tobiáš Jirous – Hi-Fi Heroes
Debutové album (vychází 18. 3. 2002) vydává zpěvák, muzikant, textař, DJ a herec Tobiáš Jirous! V minulém roce vznikl za jeho podstatného přispění film Cabriolet a stejnojmenný soundtrack Ivana Krále (aktuální nominace na cenu Český lev), teď je ten pravý čas dokázat, že Jirousova hudba patří mezi nejdůležitější nové rockové písničkářství současnosti.
Spoluautorem muziky byl nejčastěji Jan Pokorný (též kytary a produkce), ale tím účast důležitých hostů rozhodně nekončí! Například další kytarista Tadun, alias Tadeáš Věrčák, basák Oto Sukovský, vokalistka Tereza Nekudová či remixér Jan Muchow, neboli Jan von Saint, pomohli Tobiášovi zvukově dodefinovat nápady střídavě melodicky velmi syrové, elektronicky okouzlené, riffově rozervané i špinavě popové, vždy ale ve vzorném souladu s texty náležitě hořkosladkými.
Tucet nahrávek obsahuje i dvě "cabrioletové" (Samba, Cabriolet v dešti), ale především úplné novinky, v čele s téměř hitovkou Balónky (už rotace v chytrých rádiích, brzy klip s filmovými motivy), vstupním Není to čistý, není to hezký nebo sugestivním Sexy, sexy.
Tobiáš Jirous = Lo-Fi písně v Hi-Fi kvalitě!
Nové album bude oficiálně přivítáno na speciální pondělní Free Monday Party 18. března 2002 v Roxy, s gratulujícími hosty v podobě kapely Roe-Deer.
Biografie
narozen 3. 5. 1972
kapelky a desky
Koncertovat začínám s kapelou Ultrasweet, tak někdy okolo 1996.
Hrajem v Divadelním baru Akropolis, Styxu atd. Spolupracujem s DJ Liquid A. Nikdo nám nechce vydat desku. Drum'n'bass je v plnem proudu.
Studuju malbu na Akademii výtvarných umění. Zahraju si hlavní roli ve filmu Cabriolet. Produkuju singl projektu E- turnity. Hraju dvě turné na bicí s undergroundovou kapelou DG 307. S turné vyjde u Indies živá nahrávka. DG 307 ještě produkuju remixovou desku Uměle ochuceno. Opouštím Ultrasweet, E- turnity i DG 307, plně se věnuju svému sólovému projektu HIFI HEROES. Začínám s djingem na veřejnosti. 18. března 2002 je naplánován křest CD. Sólovou desku vydává firma Globus Music. Křest proběhne na Free Mondays v Roxy.
knížky a psaní
Vydal jsem dvě básnické sbírky, připravuju knihu povídek. Spolupracoval jsem na scénáři s Radimem Špačkem. Připravuju hudbu k divadelnímu představení Země snivců podle knihy Alfreda Kubina.
sny
Vytlačit šílenou normalizační popscénu do věčných lovišť.
Jak se nahrávalo popundergroundové album Hifi Heroes
1) Není to čistý, není to hezký
Tahle skladba je o hiphopovém přístupu k hudbě. To, co tam celou dobu vazbí není kytara, ale přebuzená basa. Perkuse, tleskání a řev davu jsme nahrávali v obývaku na obyčejný domácí mikrofon. Digitální pult šel do červených. All, který se podílel na závěrečném mixu, řekl – Za tohle mě zabijete. Tohle jsme ale přesně chtěli. Špinavej zvuk a lenivé skoro neladící deklamování bez špetky halu do basové linky Oty Sukovského, která jde pro jistotu pozpátku.
2) Pomalá
Nejdepresivnější skladba celého alba o rozpadajícím se vztahu. Ten zvuk, který vám připomíná basu, je ve skutečnosti zvuk dopadající gramofonové jehly. Ten druhý hlas ve druhé sloce jsem bohužel taky já. Přinutili mě zpívat o oktávu výš. Velmi stresující záležitost!
3) Balónky
Už když jsem psal text, říkal jsem si – Tohle by mohla být hitovka. V půlce nahrávání začal Tadun nervózně přecházet po ložnici, kterou jsme mu definitivně přestavěli na studio. Potřebujem ženskou, řekl. Zavolali jsme Terezu Nekudovou. Přijela do hodiny a za další hodinku bylo všechno hotovo. Takhle si představuju bezchybnou spolupráci.
4) Studená
První tucka původně housově zamýšleného alba. Moje prosby o trochu halu na zpěv nakonec dopadly tak, že jsem zpíval na mikrofon 6 metrů od mé pusy. (Hal místnosti ti musí stačit.) Citlivý přístroj zachytil pod okny projíždějící tramvaj i spokojené Tadunovo pobrukování. All se postaral o to, že tenhle track se skvěle hodí k testování subwooferu domácího kina.
5) Srdce
Tahle skladba měla původně srdcervoucí text, ale během mixu jsem si uvědomil, že Elin nazpívala tak emotivně napjatý vokál, že moje hlasová účast je už přebytečná. K večeru pak přišel do studia David Kabzan z Ran těla a dohrál několik taktů klavíru na závěr. Takhle si představuju přijemně strávenej den ve studiu za dvacet tisíc.
6) Jiný časy
Výlet do šedesátých. Kýbl halu na zpěv a pravej analogovej moog na úvod vypůjčenej od předního feministy Mirka Vodrážky. V půlce se to láme do rovného beatu, přidávají se perkuse a tamburína, ale nic to nezmění na skutečnosti, že už jsou prostě – Jiný časy.
7) Sexy, sexy
Představoval jsem si, jak by to bubnoval Ringo Starr. Takovej ten lehce jungleovej rytmus jako v IN MY LIFE z roku 1965. Sir Georg Martin by dohrál klavír. Já jsem dohrál xylofon.
8) Já chci víc
Tahle písnička je dárek. Vznikla až během nahrávání. Tadun mě pustil základ, já se pohrabal v deskách a našel tenhle text. Jednoduchá náladovka o složitosti duše. Konečně jsem dostal trochu halu na refrén!
9) Proč je to všechno
Moje nejoblíbenější. Nebýt jednoho slova, mohla by do rádia. O to ji mám radši. Někdy si ji pustím do repeatu. Funguje jako buddhistická mantra. Kytaru Jana Pokorného jsme prohnali A-B boxem, to je ten efekt, přes kterej tak ráda zpívá Cher.
10) Samba
Co by to bylo za desku, kdyby na ni nebyla aspoň jedna latino pecka? Ta hláška na začátku není sampl, ale doktorka Tereza Serrano. Ta kytara není od Carlose Santany, ale od Pavla Antonína. Nahrávalo se živě do pásu. Pavel si zul boty a celou frekvenci chodil bos po celém studiu. Nádherně prožitá session.
11) Cabriolet v dešti
To je písnička pro film, kde jsem hrál. Zajímalo by mě, jestli se ta holka, o které tam zpívám, v tom textu pozná... Moc jsem si užil ty ohromné tympánové kotle. Asi se příště budu muset pustit do nějaké symfonie, abych si na ně ještě jednou mohl zabouchat.
12) Balónky RMX
Že půjdou Balónky do rádia bylo jasné, říkal jsem si, co je takhle ještě trochu nevyleštit? Zavolal jsem Honzovi, alias Hooyerovi, alias Jan von Saintovi, jestli by je nechtěl remixnout. A pak jsem čekal. Čekal a čekal. Těšil se a těšil... Ach, proč nežiju v zemi, kde by tohle mohlo někdy zaznít z éteru?
Spoluautorem muziky byl nejčastěji Jan Pokorný (též kytary a produkce), ale tím účast důležitých hostů rozhodně nekončí! Například další kytarista Tadun, alias Tadeáš Věrčák, basák Oto Sukovský, vokalistka Tereza Nekudová či remixér Jan Muchow, neboli Jan von Saint, pomohli Tobiášovi zvukově dodefinovat nápady střídavě melodicky velmi syrové, elektronicky okouzlené, riffově rozervané i špinavě popové, vždy ale ve vzorném souladu s texty náležitě hořkosladkými.
Tucet nahrávek obsahuje i dvě "cabrioletové" (Samba, Cabriolet v dešti), ale především úplné novinky, v čele s téměř hitovkou Balónky (už rotace v chytrých rádiích, brzy klip s filmovými motivy), vstupním Není to čistý, není to hezký nebo sugestivním Sexy, sexy.
Tobiáš Jirous = Lo-Fi písně v Hi-Fi kvalitě!
Nové album bude oficiálně přivítáno na speciální pondělní Free Monday Party 18. března 2002 v Roxy, s gratulujícími hosty v podobě kapely Roe-Deer.
Biografie
narozen 3. 5. 1972
kapelky a desky
Koncertovat začínám s kapelou Ultrasweet, tak někdy okolo 1996.
Hrajem v Divadelním baru Akropolis, Styxu atd. Spolupracujem s DJ Liquid A. Nikdo nám nechce vydat desku. Drum'n'bass je v plnem proudu.
Studuju malbu na Akademii výtvarných umění. Zahraju si hlavní roli ve filmu Cabriolet. Produkuju singl projektu E- turnity. Hraju dvě turné na bicí s undergroundovou kapelou DG 307. S turné vyjde u Indies živá nahrávka. DG 307 ještě produkuju remixovou desku Uměle ochuceno. Opouštím Ultrasweet, E- turnity i DG 307, plně se věnuju svému sólovému projektu HIFI HEROES. Začínám s djingem na veřejnosti. 18. března 2002 je naplánován křest CD. Sólovou desku vydává firma Globus Music. Křest proběhne na Free Mondays v Roxy.
knížky a psaní
Vydal jsem dvě básnické sbírky, připravuju knihu povídek. Spolupracoval jsem na scénáři s Radimem Špačkem. Připravuju hudbu k divadelnímu představení Země snivců podle knihy Alfreda Kubina.
sny
Vytlačit šílenou normalizační popscénu do věčných lovišť.
Jak se nahrávalo popundergroundové album Hifi Heroes
1) Není to čistý, není to hezký
Tahle skladba je o hiphopovém přístupu k hudbě. To, co tam celou dobu vazbí není kytara, ale přebuzená basa. Perkuse, tleskání a řev davu jsme nahrávali v obývaku na obyčejný domácí mikrofon. Digitální pult šel do červených. All, který se podílel na závěrečném mixu, řekl – Za tohle mě zabijete. Tohle jsme ale přesně chtěli. Špinavej zvuk a lenivé skoro neladící deklamování bez špetky halu do basové linky Oty Sukovského, která jde pro jistotu pozpátku.
2) Pomalá
Nejdepresivnější skladba celého alba o rozpadajícím se vztahu. Ten zvuk, který vám připomíná basu, je ve skutečnosti zvuk dopadající gramofonové jehly. Ten druhý hlas ve druhé sloce jsem bohužel taky já. Přinutili mě zpívat o oktávu výš. Velmi stresující záležitost!
3) Balónky
Už když jsem psal text, říkal jsem si – Tohle by mohla být hitovka. V půlce nahrávání začal Tadun nervózně přecházet po ložnici, kterou jsme mu definitivně přestavěli na studio. Potřebujem ženskou, řekl. Zavolali jsme Terezu Nekudovou. Přijela do hodiny a za další hodinku bylo všechno hotovo. Takhle si představuju bezchybnou spolupráci.
4) Studená
První tucka původně housově zamýšleného alba. Moje prosby o trochu halu na zpěv nakonec dopadly tak, že jsem zpíval na mikrofon 6 metrů od mé pusy. (Hal místnosti ti musí stačit.) Citlivý přístroj zachytil pod okny projíždějící tramvaj i spokojené Tadunovo pobrukování. All se postaral o to, že tenhle track se skvěle hodí k testování subwooferu domácího kina.
5) Srdce
Tahle skladba měla původně srdcervoucí text, ale během mixu jsem si uvědomil, že Elin nazpívala tak emotivně napjatý vokál, že moje hlasová účast je už přebytečná. K večeru pak přišel do studia David Kabzan z Ran těla a dohrál několik taktů klavíru na závěr. Takhle si představuju přijemně strávenej den ve studiu za dvacet tisíc.
6) Jiný časy
Výlet do šedesátých. Kýbl halu na zpěv a pravej analogovej moog na úvod vypůjčenej od předního feministy Mirka Vodrážky. V půlce se to láme do rovného beatu, přidávají se perkuse a tamburína, ale nic to nezmění na skutečnosti, že už jsou prostě – Jiný časy.
7) Sexy, sexy
Představoval jsem si, jak by to bubnoval Ringo Starr. Takovej ten lehce jungleovej rytmus jako v IN MY LIFE z roku 1965. Sir Georg Martin by dohrál klavír. Já jsem dohrál xylofon.
8) Já chci víc
Tahle písnička je dárek. Vznikla až během nahrávání. Tadun mě pustil základ, já se pohrabal v deskách a našel tenhle text. Jednoduchá náladovka o složitosti duše. Konečně jsem dostal trochu halu na refrén!
9) Proč je to všechno
Moje nejoblíbenější. Nebýt jednoho slova, mohla by do rádia. O to ji mám radši. Někdy si ji pustím do repeatu. Funguje jako buddhistická mantra. Kytaru Jana Pokorného jsme prohnali A-B boxem, to je ten efekt, přes kterej tak ráda zpívá Cher.
10) Samba
Co by to bylo za desku, kdyby na ni nebyla aspoň jedna latino pecka? Ta hláška na začátku není sampl, ale doktorka Tereza Serrano. Ta kytara není od Carlose Santany, ale od Pavla Antonína. Nahrávalo se živě do pásu. Pavel si zul boty a celou frekvenci chodil bos po celém studiu. Nádherně prožitá session.
11) Cabriolet v dešti
To je písnička pro film, kde jsem hrál. Zajímalo by mě, jestli se ta holka, o které tam zpívám, v tom textu pozná... Moc jsem si užil ty ohromné tympánové kotle. Asi se příště budu muset pustit do nějaké symfonie, abych si na ně ještě jednou mohl zabouchat.
12) Balónky RMX
Že půjdou Balónky do rádia bylo jasné, říkal jsem si, co je takhle ještě trochu nevyleštit? Zavolal jsem Honzovi, alias Hooyerovi, alias Jan von Saintovi, jestli by je nechtěl remixnout. A pak jsem čekal. Čekal a čekal. Těšil se a těšil... Ach, proč nežiju v zemi, kde by tohle mohlo někdy zaznít z éteru?