PARTYINFO
CLOUD 9
Datum konání: |
11.05.2002 - sobota |
Místo konání: |
Brno - Základna |
DJs: |
Lucca, Dodo (Bajkonur.sk), RoBoTech live (Rave.cz) |
Rozhovor s Luccou
Před nedávnem se pro tebe stal DJing z koníčku povoláním. Jak se u nás žije DJům-profesionálům?
Být na volné noze pro mne znamená více času věnovat se DJingu opravdu stoprocentně. Má to však také řadu úskalí, musím být sama sobě šéfem - dávat si a plnit úkoly. Je to o to těžší, že člověk musí dohlížet sám na sebe, musí být manažer sám sebe...
Myslím si, že DJům, kteří mají už nějakou úroveň a jméno se nežije zase tak špatně, ale konkurence je opravdu velká a myslím, že musí být stále aktivní a i produkovat vlastní hudbu.
Začala jsi pořádat i vlastní klubovky, ať už jde o Cloud9 či o aftery. Jak se tedy díváš na problémy s akcemi s té druhé, promotérské stránky?
Vím už dlouho, co je to pořádat jak malé klubovky, tak velké festivaly, takže to pro mne není nic nového. S každou akcí je to stejné, návrh a tisk plakátů, propagace. U klubovek, které pořádám, ale není příprava tak náročná a riziko velkého prodělku je bezesporu menší než u větších akcí.
Co tvůj vztah k novým technologiím při hraní? Bezesporu nejdiskutovanější je nyní Final Scratch - mluví se o něm v superlativech a přitom v bývalém Československu z něj hrává jen Tibor...
Nové technologie mne zajímají. Podle mne je Final Scratch trochu přeceňován, nedovede nahradit cit DJe. Jeho přednost je hlavně ve velké paměti skladeb. Také zvuk vinylu je dynamičtější, lepší.
Taky jsem slyšel o nějakém novém počítači. Bude tedy jméno Lucca vidět i u skladeb? Aneb stává se z Luccy DJka-producentka?
Pořídila jsem si nový speciální počítač na tvorbu hudby a začínám se seznamovat s programy jako Fruity Loops nebo Reason a musím říci, že mně to velmi baví a trávím nad tím hodně času. Jestli budu dělat dobré věci nemohu nyní ještě posoudit.
Jak se díváš na pozici české tvorby? Myslíš si, že má šanci prorazit na ostatní evropské scény?
Věci od Significant Brothers, Ohm Square a Exctasy of St. Theresa stejně jako od Floex snesou ty nejpřísnější evropská měřítka.
Jaký je tvůj názor na to, že několik producentů prodává tracky pod svým jménem, i když na nich mají sotva třetinu práce? Pro příklad nemusím chodit daleko - třeba Timo Mass nebo u nás dřívější tvorba Ladidy.
V dnešní době lze dosáhnout úspěchu pouze pomocí týmové práce. Dovedu si představit, že DJ má určité nápady a fantazii a přizve si k práci tým počítačových specialistů. Nemusí to být vždy podvod.
Sice jsi začala hrávat cca přede dvěma lety, ale máš procestováno už celkem dost zemí. Kde se ti nejvíc líbilo?
Mám hodně ráda hraní na Slovensku, tam se vždy těším.
Kromě zahraničí jsi projezdila křížem krážem i ČR. Máš nějaký nadmíru oblíbený klub?
Rozhodně je to Fabric Ostrava, olomoucká Barumba, klub, který je neodmyslitelně spjat s mými začátky, Piccadili ve Frenštátě a brněnské Perpetuum.
Jsi označována jako Sunrise DJ. Je to kvůli svítání na openairech, kvůli vibrující energii nového dne?
Hraní u východu slunce mne opravdu fascinuje, je to začátek a konec něčeho, co nelze předvídat...
Čím si myslíš, že by se měl vyznačovat kvalitní set (dějem, myšlenkou, energií, atmosférou...)?
DJ set by měl být bezesporu příběhem, měl by nějak začínat, vyvíjet se, vyvrcholit, to samozřejmě nelze bez dobré techniky mixování.
Loni bylo jedním z tvých největších úspěchů hraní na LPC OAF a to hned na hlavním pódiu. Budeš mít i letos nějaké takto významné hraní?
Věřím, že to bude zase LPC, mám potvrzen také ranní set na Summer of Love. V srpnu mám hrát ve Španělsku a v září na mega akci v estonském Tallinu.
A co letošní sezóna? Tolik slavných jmen v průběhu 3 měsíců je na pováženou - Chemical Brothers, Underworld, Carl Cox, Paul Oakendolf...
Vystoupení Stereo MC's bude určitě největším zážitkem. Deep Down and Dirty!
Když se zeptám na věci kolem párty... hodně se diskutovalo o dresscode ve spojitosti s chodícími mončičáky (kožíškáři, koberce...). Tento trend se z vídeňských sexshopů rozšířil v Brně a posléze po celé republice. Jak se na ně dívá DJ?
Já nikoho neodsuzuji ani se nedívám nějak špatně kvůli tomu, co si vezme na party. Při hraní mi to nijak nevadí. Na druhé straně, ti kdo se tak oblékají se na party chystají, chtějí si ji vychutnat a dávají oblečením najevo, že jim na party záleží. Špatné je ale pokud jim zároveň nezáleží na hudbě.
Nesporně to hlavní na každé akci je zvuková technika a DJ, tedy ten, kdo s ní pracuje. Může se ale velká akce obejít bez laserů, projekcí a dalších laciných vychytávek?
K party světelné efekty, videoprojekce a jiné vychytávky rozhodně patří.
DJ Dodo - rozhovor
DJka Lucca se vydala na profesionální dráhu a kromě DJingu se věnuje i promotérství. Na sobotu 11.5. chystá v brněnském klubu Základna party Cloud 9, kde kromě ní zahraje i slovenský DJ Dodo a živě RoBoTech.
Být na volné noze pro mne znamená více času věnovat se DJingu opravdu stoprocentně. Má to však také řadu úskalí, musím být sama sobě šéfem - dávat si a plnit úkoly. Je to o to těžší, že člověk musí dohlížet sám na sebe, musí být manažer sám sebe...
Myslím si, že DJům, kteří mají už nějakou úroveň a jméno se nežije zase tak špatně, ale konkurence je opravdu velká a myslím, že musí být stále aktivní a i produkovat vlastní hudbu.
Začala jsi pořádat i vlastní klubovky, ať už jde o Cloud9 či o aftery. Jak se tedy díváš na problémy s akcemi s té druhé, promotérské stránky?
Vím už dlouho, co je to pořádat jak malé klubovky, tak velké festivaly, takže to pro mne není nic nového. S každou akcí je to stejné, návrh a tisk plakátů, propagace. U klubovek, které pořádám, ale není příprava tak náročná a riziko velkého prodělku je bezesporu menší než u větších akcí.
Co tvůj vztah k novým technologiím při hraní? Bezesporu nejdiskutovanější je nyní Final Scratch - mluví se o něm v superlativech a přitom v bývalém Československu z něj hrává jen Tibor...
Nové technologie mne zajímají. Podle mne je Final Scratch trochu přeceňován, nedovede nahradit cit DJe. Jeho přednost je hlavně ve velké paměti skladeb. Také zvuk vinylu je dynamičtější, lepší.
Taky jsem slyšel o nějakém novém počítači. Bude tedy jméno Lucca vidět i u skladeb? Aneb stává se z Luccy DJka-producentka?
Pořídila jsem si nový speciální počítač na tvorbu hudby a začínám se seznamovat s programy jako Fruity Loops nebo Reason a musím říci, že mně to velmi baví a trávím nad tím hodně času. Jestli budu dělat dobré věci nemohu nyní ještě posoudit.
Jak se díváš na pozici české tvorby? Myslíš si, že má šanci prorazit na ostatní evropské scény?
Věci od Significant Brothers, Ohm Square a Exctasy of St. Theresa stejně jako od Floex snesou ty nejpřísnější evropská měřítka.
Jaký je tvůj názor na to, že několik producentů prodává tracky pod svým jménem, i když na nich mají sotva třetinu práce? Pro příklad nemusím chodit daleko - třeba Timo Mass nebo u nás dřívější tvorba Ladidy.
V dnešní době lze dosáhnout úspěchu pouze pomocí týmové práce. Dovedu si představit, že DJ má určité nápady a fantazii a přizve si k práci tým počítačových specialistů. Nemusí to být vždy podvod.
Sice jsi začala hrávat cca přede dvěma lety, ale máš procestováno už celkem dost zemí. Kde se ti nejvíc líbilo?
Mám hodně ráda hraní na Slovensku, tam se vždy těším.
Kromě zahraničí jsi projezdila křížem krážem i ČR. Máš nějaký nadmíru oblíbený klub?
Rozhodně je to Fabric Ostrava, olomoucká Barumba, klub, který je neodmyslitelně spjat s mými začátky, Piccadili ve Frenštátě a brněnské Perpetuum.
Jsi označována jako Sunrise DJ. Je to kvůli svítání na openairech, kvůli vibrující energii nového dne?
Hraní u východu slunce mne opravdu fascinuje, je to začátek a konec něčeho, co nelze předvídat...
Čím si myslíš, že by se měl vyznačovat kvalitní set (dějem, myšlenkou, energií, atmosférou...)?
DJ set by měl být bezesporu příběhem, měl by nějak začínat, vyvíjet se, vyvrcholit, to samozřejmě nelze bez dobré techniky mixování.
Loni bylo jedním z tvých největších úspěchů hraní na LPC OAF a to hned na hlavním pódiu. Budeš mít i letos nějaké takto významné hraní?
Věřím, že to bude zase LPC, mám potvrzen také ranní set na Summer of Love. V srpnu mám hrát ve Španělsku a v září na mega akci v estonském Tallinu.
A co letošní sezóna? Tolik slavných jmen v průběhu 3 měsíců je na pováženou - Chemical Brothers, Underworld, Carl Cox, Paul Oakendolf...
Vystoupení Stereo MC's bude určitě největším zážitkem. Deep Down and Dirty!
Když se zeptám na věci kolem párty... hodně se diskutovalo o dresscode ve spojitosti s chodícími mončičáky (kožíškáři, koberce...). Tento trend se z vídeňských sexshopů rozšířil v Brně a posléze po celé republice. Jak se na ně dívá DJ?
Já nikoho neodsuzuji ani se nedívám nějak špatně kvůli tomu, co si vezme na party. Při hraní mi to nijak nevadí. Na druhé straně, ti kdo se tak oblékají se na party chystají, chtějí si ji vychutnat a dávají oblečením najevo, že jim na party záleží. Špatné je ale pokud jim zároveň nezáleží na hudbě.
Nesporně to hlavní na každé akci je zvuková technika a DJ, tedy ten, kdo s ní pracuje. Může se ale velká akce obejít bez laserů, projekcí a dalších laciných vychytávek?
K party světelné efekty, videoprojekce a jiné vychytávky rozhodně patří.
DJ Dodo - rozhovor
Cloud 9
Jak vypadá Tvůj běžný den v týdnu?
Pracovne. Pred obedom vstávam, raňajky cesta do práce. Práca až do večera. Internet, hudba, promotion a veci s tým súvisiace. Popri tom surfovanie po známych stránkach, čerstvé aktuálne informácie, ale hlavne hudba. Využívam internet pre počúvanie nových veci. Shopy ako Groovetech, Satellite rec. atd. Nevynechávam ani stránky obľúbených producentov a labels. Večer ešte krátky relax pred TV - HBO.
Co Ti hudba a DJing přináší a jak to ovlivnilo Tvůj život?
Hudba výrazne ovplyvnila cely môj život. Už od môjho pubertálneho veku som pravidelne strávil veľa času pri počúvaní hudby. Na začiatku to boli skupiny ako Depeche Mode, Kraftwerk, U2 atď . Neskôr elektronická hudba. Asi pred 8 rokmi som sa dostal ku gramofónom, ktoré mi učarili a ja som sa začal tomu venovať. Najprv doma, neskôr sme spolu z DJ Kečem začali budovať scénu pod tatrami. Začali sme organizovať akcie, dostali sme priestor v rádiu Tatry, kde sme celých 6 rokov pripravovali reláciu o elektronickej tanečnej scéne. V roku 1997 naša relácia bola jednou z najpočúvanejších v tomto rádiu, a myslím že táto relácia mala v konečnom dôsledku veľký význam. Hudba bola pre mňa vždy tým najzaujímavejším s čím so sa doteraz stretol. Je obrovské množstvo hudby, a každý si môže vybrať s toho to, čo sa mu páči a čo mu niečo dáva. Energia, feeling, zábava ale i inšpirácia a určitý spôsob vyjadrenia. Pre mňa je DJing možnosť dať ľudom prostredníctvom hudby a zvukov niečo svojského. Pomocou jednotlivých platni skladať niečo v nejaký hudobný celok, a všetko to závisí od toľkých vecí, že výsledkom je stále niečo nové a originálne.
Podle čeho si vybíráš desky, ovlivňuje Tě třeba to, na jaké akci budeš v dohledné době hrát nebo kupuješ čistě jen tak podle citu?
Podľa toho čo sa mi momentálne páči, čo cítim. Mojim obľúbeným štýlom je tech-house, ale pravidelne si kupujem i techno čí house, deep tech atd. Mam rad hudbu, a preto ju neškatuľkujem. Buď ta vec niečo vo mne vyvolá, a potom si ju kúpim, alebo mi niečo vadí a nechcem ju. Tým ale netvrdím že ta vec je zlá alebo nekvalitná. Na začiatku to bolo z nakopovaním veľmi ťažké, neexistovala možnosť počúvania hudby cez internet, najbližší obchod bol vzdialený cez 400 km. Neskôr sa podmienky zlepšili a dnes som našiel pre mňa ideálnu možnosť výberu. Veľa hudby je na internete, a výhodou je i jej aktuálnosť a prehľad. Ale stále chodím i do obchodu, kde náhodne stále nájdem veľmi kvalitné veci. Momentálne mojím najobľúbenejším obchodom je viedenský 33:45. Najdôležitejší je veľký výber.
Zajímáš se i o vlastní tvorbu?
Áno. Už dlhšiu dobu. Je to pre mňa spôsob ďalšieho posúvania sa. Nechcem však robiť hudbu pre to, aby som za každú cenu vydal niečo. Mám veľa nápadov, teraz je na mne nájsť ten najlepší spôsob na to, ako ich poskladať v nejaký konkrétny celok. Uvidíme čo ukáže čas.
Jsi zklamaný když hraní není podle Tvých představ nebo je špatná party?
Za celú tu dobu čo hrávam, som sa naučil nikdy si nerobiť nejaké ilúzie pred párty. Nie je to dobre z toho dôvodu, že kde party nevychádza podľa tvojich predstav, si z toho trochu mimo, a potom sa nedokážeš sústrediť na hudbu. Pre mňa sú dôležité podmienky, ktoré sú na party, kvalitný odposluch, gramofóny a lúdia. Každá party je iná, a každá je niečím zaujímavá. Či už hráš veľký rave, alebo v malom klube. Stále je to o niečom inom. Pravdaže sú párty které sú skoro dokonale (napr. Naposledy Terry Francis v Nových Zámkoch) a niektoré menej vydarené, ale to všetko závisí od veľa faktorov, a nie od predstáv o dokonalej párty.
Spolu s bajkonur.sk organizuješ i akce, v současné době Globe Clubbing. Podle mého názoru promotérství je samo o sobě velmi náročné. Jde zahrát kvalitní set a ještě mít na starosti organizaci akce?
Akcie Globe Clubbing pomaly končia a ja som mal na starosť hudobnú dramaturgiu. Som rád že sa tieto clubbingy vydarili a že sme na Slovensku mohli privítať takých DJs ako Jori Hulkkonen, Terry Francis, Christian Smith atď. Promotérstvo je naozaj náročná vec, hlavne na čas. Myslím že sa to však dá. Veľký rave je však už väčší problém, ako menšie klubové akcie. Keď sme začínali z hraním, okolo nebolo vôbec nič. Žiadna scéna, žiadne kluby. Tak sme museli začínať od úplného začiatku. Ak sme chceli hrať tak sme museli párty pripraviť sami. Dnes je to už iné. Každý DJ by však mal mať svoju rezidentnú noc v nejakom klube, kde by mal vytvárať svoju predstavu o ideálnej akcii a hudbe.
Co podle Tvého názoru dělá dobrého DJe?
Originalita, hudobnosť, kvalita ale i tanečnosť, vibe, osobitosť, schopnosť komunikovať s ľuďmi na parkete, veľký výber platní. Hlavne nájsť zmysel hrania. Byť dobrým a slávnym DJom nie je zmysel.
V poslední době se mluví jen o Final Scratch, setkal jsi se už s touto technologií a myslíš si, že opravdu překoná hraní z vinylů?
Osobne som sa ešte z touto technológiu nestretol, veľa som o tom však čítal. Tažko hovoriť o tom či to prekoná hranie z vinylov. Je to pre každého individuálna vec. Pre mňa je napríklad veľmi dôležité že niekedy neviem čo budem hrať po nasledujúcej skladbe, hrabem sa v kufri a až potom ma to napadne. To si vo final scratch-i neviem predstaviť.
Oblíbený film nebo kniha?
The Sixt Sense, Pribeh z Bronxu, Bratrstvo Neohrožených, atď.
Pracovne. Pred obedom vstávam, raňajky cesta do práce. Práca až do večera. Internet, hudba, promotion a veci s tým súvisiace. Popri tom surfovanie po známych stránkach, čerstvé aktuálne informácie, ale hlavne hudba. Využívam internet pre počúvanie nových veci. Shopy ako Groovetech, Satellite rec. atd. Nevynechávam ani stránky obľúbených producentov a labels. Večer ešte krátky relax pred TV - HBO.
Co Ti hudba a DJing přináší a jak to ovlivnilo Tvůj život?
Hudba výrazne ovplyvnila cely môj život. Už od môjho pubertálneho veku som pravidelne strávil veľa času pri počúvaní hudby. Na začiatku to boli skupiny ako Depeche Mode, Kraftwerk, U2 atď . Neskôr elektronická hudba. Asi pred 8 rokmi som sa dostal ku gramofónom, ktoré mi učarili a ja som sa začal tomu venovať. Najprv doma, neskôr sme spolu z DJ Kečem začali budovať scénu pod tatrami. Začali sme organizovať akcie, dostali sme priestor v rádiu Tatry, kde sme celých 6 rokov pripravovali reláciu o elektronickej tanečnej scéne. V roku 1997 naša relácia bola jednou z najpočúvanejších v tomto rádiu, a myslím že táto relácia mala v konečnom dôsledku veľký význam. Hudba bola pre mňa vždy tým najzaujímavejším s čím so sa doteraz stretol. Je obrovské množstvo hudby, a každý si môže vybrať s toho to, čo sa mu páči a čo mu niečo dáva. Energia, feeling, zábava ale i inšpirácia a určitý spôsob vyjadrenia. Pre mňa je DJing možnosť dať ľudom prostredníctvom hudby a zvukov niečo svojského. Pomocou jednotlivých platni skladať niečo v nejaký hudobný celok, a všetko to závisí od toľkých vecí, že výsledkom je stále niečo nové a originálne.
Podle čeho si vybíráš desky, ovlivňuje Tě třeba to, na jaké akci budeš v dohledné době hrát nebo kupuješ čistě jen tak podle citu?
Podľa toho čo sa mi momentálne páči, čo cítim. Mojim obľúbeným štýlom je tech-house, ale pravidelne si kupujem i techno čí house, deep tech atd. Mam rad hudbu, a preto ju neškatuľkujem. Buď ta vec niečo vo mne vyvolá, a potom si ju kúpim, alebo mi niečo vadí a nechcem ju. Tým ale netvrdím že ta vec je zlá alebo nekvalitná. Na začiatku to bolo z nakopovaním veľmi ťažké, neexistovala možnosť počúvania hudby cez internet, najbližší obchod bol vzdialený cez 400 km. Neskôr sa podmienky zlepšili a dnes som našiel pre mňa ideálnu možnosť výberu. Veľa hudby je na internete, a výhodou je i jej aktuálnosť a prehľad. Ale stále chodím i do obchodu, kde náhodne stále nájdem veľmi kvalitné veci. Momentálne mojím najobľúbenejším obchodom je viedenský 33:45. Najdôležitejší je veľký výber.
Zajímáš se i o vlastní tvorbu?
Áno. Už dlhšiu dobu. Je to pre mňa spôsob ďalšieho posúvania sa. Nechcem však robiť hudbu pre to, aby som za každú cenu vydal niečo. Mám veľa nápadov, teraz je na mne nájsť ten najlepší spôsob na to, ako ich poskladať v nejaký konkrétny celok. Uvidíme čo ukáže čas.
Jsi zklamaný když hraní není podle Tvých představ nebo je špatná party?
Za celú tu dobu čo hrávam, som sa naučil nikdy si nerobiť nejaké ilúzie pred párty. Nie je to dobre z toho dôvodu, že kde party nevychádza podľa tvojich predstav, si z toho trochu mimo, a potom sa nedokážeš sústrediť na hudbu. Pre mňa sú dôležité podmienky, ktoré sú na party, kvalitný odposluch, gramofóny a lúdia. Každá party je iná, a každá je niečím zaujímavá. Či už hráš veľký rave, alebo v malom klube. Stále je to o niečom inom. Pravdaže sú párty které sú skoro dokonale (napr. Naposledy Terry Francis v Nových Zámkoch) a niektoré menej vydarené, ale to všetko závisí od veľa faktorov, a nie od predstáv o dokonalej párty.
Spolu s bajkonur.sk organizuješ i akce, v současné době Globe Clubbing. Podle mého názoru promotérství je samo o sobě velmi náročné. Jde zahrát kvalitní set a ještě mít na starosti organizaci akce?
Akcie Globe Clubbing pomaly končia a ja som mal na starosť hudobnú dramaturgiu. Som rád že sa tieto clubbingy vydarili a že sme na Slovensku mohli privítať takých DJs ako Jori Hulkkonen, Terry Francis, Christian Smith atď. Promotérstvo je naozaj náročná vec, hlavne na čas. Myslím že sa to však dá. Veľký rave je však už väčší problém, ako menšie klubové akcie. Keď sme začínali z hraním, okolo nebolo vôbec nič. Žiadna scéna, žiadne kluby. Tak sme museli začínať od úplného začiatku. Ak sme chceli hrať tak sme museli párty pripraviť sami. Dnes je to už iné. Každý DJ by však mal mať svoju rezidentnú noc v nejakom klube, kde by mal vytvárať svoju predstavu o ideálnej akcii a hudbe.
Co podle Tvého názoru dělá dobrého DJe?
Originalita, hudobnosť, kvalita ale i tanečnosť, vibe, osobitosť, schopnosť komunikovať s ľuďmi na parkete, veľký výber platní. Hlavne nájsť zmysel hrania. Byť dobrým a slávnym DJom nie je zmysel.
V poslední době se mluví jen o Final Scratch, setkal jsi se už s touto technologií a myslíš si, že opravdu překoná hraní z vinylů?
Osobne som sa ešte z touto technológiu nestretol, veľa som o tom však čítal. Tažko hovoriť o tom či to prekoná hranie z vinylov. Je to pre každého individuálna vec. Pre mňa je napríklad veľmi dôležité že niekedy neviem čo budem hrať po nasledujúcej skladbe, hrabem sa v kufri a až potom ma to napadne. To si vo final scratch-i neviem predstaviť.
Oblíbený film nebo kniha?
The Sixt Sense, Pribeh z Bronxu, Bratrstvo Neohrožených, atď.
Cloud 9
Line-up:
22:00 DJ Dodo (Bajkonur.sk)
23:00 liveact RoBoTech (Rave.cz)
00:00 DJ Dodo
02:00 DJ Lucca
22:00 DJ Dodo (Bajkonur.sk)
23:00 liveact RoBoTech (Rave.cz)
00:00 DJ Dodo
02:00 DJ Lucca