Rozhovor s Roxy vs. Fabric DJs.
Obligátní otázka - jaké byly Vaše začátky, jak jste se k hraní vlastně dostali a proč právě house?
Martin Gredner (MG): Začínal jsem v roce 1997 díky přátelům z okruhu dj´s. House jsem miloval už jako posluchač, skrývá v sobě totiž snad všechny taje a krásy hudby. Dynamiku, hutnou basovou linku, vokály, krásné plochy...
Ian Blond (IB): Moje začátky se datují kolem roku 1990 a samozřejmě jsem začínal na diskotékách jako klasický, mluvící diskžokej.Od roku 1997 jsem hrál techno a trance, jehož současnou podobu hraju i nyní. U techna jsem začal postrádat pestrost a tak se v současnosti věnuju hlavně housu v několika podobách; od deep až po techhouse.
Dan Cooley (DC): Začátky hraní z vinylu se datují na konec roku 1999, kdy jsme se s kolegou z práce rozhodli, že to tzv. taky zkusíme:o) Přece jenom nás už nebavilo jen tak netečně pozorovat ostatní djs a touha zkusit nepoznané zvítězila.Dnes už je to taková droga, že za gramofony bych stál třeba 5 hodin v kuse při každém hraní:o) Klasický house už dnes moc nehraju, spíš směřuju k tech house, progresivu a občasně rád proložím set breakbeatem. Vůbec mám rád pestré sety, takové to příběhování a promyšlené poskládání setu je věc hodně specifická a spíš se hodí k djs typu Sasha nebo John Digweed potažmo domácím - Rai a Joel Einhorn. Já osobně dávám přednost změnám v setu a razantní gradaci v těch pravých momentech.
Lucas (LS): Mé úplné začátky proběhly někdy v roce 1996 a prožíval jsem je s mým kámošem Josefem (pozn. DJ Sidecar), který tehdy hrával ještě house a deep house. Hrávali jsme dost v tandemu, což dnes jen tak asi nepůjde. :) Rád si zavzpomínám také na naší úplně první party v Doubravčicích, kde jsme tehdy hráli ještě z cdéček. House mě bavil již od začátku; měl v sobě něco magického, ale dnes už nehraju striktně jenom house, několik let mixuju do svých house setů také breakbeat.
Čím je podle tebe vyjimečný klub v němž jsi rezidentem, jaký máš k němu vztah?
MG: Fabric je Ostravský klub a já jsem Ostravák. :)
Hraji v něm třetí rok a prožil jsem v něm spousty skvělých parties.
Podle mého názoru se jedná o jeden z nejkvalitnějších klubů u nás a určitě by uspěl i v Evropě.
Má velmi zajímavou industriální atmosféru.
IB: Ostrava je město klubů a hlavně na Stodolní ulici je pěkně živo. Fabric naštěstí není na tomto místě, takže lidé kteří do něj chodí ví proč.Fabric je jednoduše navržen, je čistý, útulný, má chillout a docela dobrý zvuk.Já tam kromě residentury mám na starosti technické věci, takže jak to tam hraje a svítí je i moje vizitka.
DC: Roxy je vyjimečné místo už jen tím, že funguje skoro 11 let a to samotné mu dává punc kultu a nepostradatelnosti pro zdejší hudební subkultury. Roxy navštěvuju dobrých 7 let a musím říct, že na mě vždy uvnitř dýchne ta kouzelná atmosféra, která je pro Roxy tak typická. Zároveň se Roxy může pochlubit originálními koncerty a parties. Takový koncert Dreadzone nebo Bushwacka na Mixech se nedají zapomenout. Vztah je tedy více než kladný.
LS: Pro mě je Roxy jedním z nejlepších klubů nejen u nás. Vztah mám velice kladný. :)
Jak by jsi definoval styl který hraješ, jak by jsi popsal svůj set?
MG: Je to progressive house s prvky trance.Věřím, že každý posluchač a fanda house si v mých setech najde své - dynamiku, napětí, vzdušné plochy, netradiční zvuky, vokály.
IB: Jak jsem už napsal, hraju od deep až po techhouse. Snažím se hrát pokaždé jinak a nebráním se hrát hodně depových zvuků, třeba i v progressivu.
DC: Jak už jsem naznačil, tak se snažím najít svůj jasný styl... od tech house přes progresivní house občas proložený breaky. Hodně záleží na lidech a atmosféře v klubu všeobecně. To, že se občas dj netrefí do lidí se pochopitelně také stane, ale nerad si hraju za každou cenu "to svoje" pokud lidé nejsou na tu vlnu naladění...zkratka a dobře, i dj musí být mistrem improvizace.
LS: Můj styl by se dal definovat jako tech-house s prvky funky a breakbeatu, ale upřímě ti řeknu, že nemám rád škatulkování. :)
Co si myslíš o současné hudební scéně v Ostravě, Praze, potažmo v celé české republice? Kam směřuje?
MG: Má potenciál jít nahoru, bohužel mně naše "špička" připadne trochu zatuchlá a nedostupná. Aby noví talenti dostali prostor, musí vznikat kluby jako FABRIC, či ulice jako je Stodolní, kde noví Dj´s dostanou šanci.
IB: Můj názor je, že kdyby neexistovaly velké párty, je Ostrava jasně na prvním místě co se clubbingu týče.To stejně ale asi je, protože tady se chodí pařit stále, a ne jen jednou dvakrát měsíčně (viz Brno a jejich Orionky, Apocalypsy atd). Ale i tady se nejvíce chodí na techno do klubů; velké zastoupení tady mají také lámané beaty, ale my starší jasně dáváme přednost housu, stejně jako u vás v Praze.
DC: Pořád má ještě co říct a doufám, že tomu tak bude i v budoucnu. Máme spoustu dobrých djs, pár skvělých klubu, dobré kapely, fajn taneční publikum a dokonce i sponzoři občas pustí nějakou tu korunu. :) Celkově mi z toho plyne, že o budoucnost by snad melo být postaráno. Nejsem žádný pragocentrista, navíc ani z Prahy nepocházím a jsem rozhodně nadšen z některých vystoupení mimo Prahu. To, že má Praha nejširší základnu je nad slunce jasné, ale zároveň je zde publikum nejzmlsanější. Doufám, že se tedy jak Pražáci, tak mimopražští přijdou v sobotu podívat a poslechnout si zástupce ostravského Fabricu - Martina Grednera a Iana Blonda...obzvlášť, když je do 23:00 vstup zdarma. Těšte se na fajn noc a zároveň přeju všem příjemný nástup jarního slunce. :)
LS: Víš nerad bych se o tomhle bavil, protože je to pořád dokola to samý. :) Jen poslední dobou cítím velké pozitivum v české tvorbě a nejen taneční hudby. Myslím že máme spoustu nadějných muzikantů, kteří postupně prorážejí i do zahraničí. To je podle mě velký krok dopředu.