PARTYINFO

 

DIRECT FROM LONDON!

Datum konání:
08.03.2003 - sobota
Místo konání:
Praha - Industry
DJs:
Chris Finke (Flux, UK), Chris Sadler, Prochy (trendmusic), Petr Holman
Popis:
pohodlné lenošky, tropické ovoce
vstup 150 CZK
 
 
Rozhovor s DJem Chrisem Finkem
Rozhovor s DJ Chrisem Finkem k party Direct from London, která proběhne tuto sobotu v Industry.
 
Co tě přivedlo k práci DJ a k technu?

Býval jsem hip hopový DJ (dokonce jsem se několikrát účastnil DMC šampionátu), ale vždycky se mi líbilo scratchování a tak. Nedělal jsem ale nic mimo svou ložnici a dům mých přátel dokud jsem nezačal chodit na ravy a do klubu a nezačal kupovat dance hudbu. To bylo asi v roce 1991. V krátké době jsem hrál na velkých party (pod jiným jménem, které vám ale neřeknu) a docela to šlo. Chtěl jsem ovšem hrát techno, které v té době nebylo ve Velké Británii moc oblíbené a celá tehdejší scéna začínala být trochu dark, jednak hudebně a pak taky přístupem lidí a promotérů, takže jsem toho asi tak na šest let úplně nechal a to mi bylo teprve 18! FLUX jsem vlastně rozjel jen proto, abych se k DJování vrátil. Často myslím na to, co by se asi stalo, kdybych tehdy pokračoval.

Kdo tě nejvíce ovlivnil?

Ranný hip hop a electro, Comedy, Masters at Work, Derrick May, funk, příchod Amen (to změnilo svět), Stone Roses, Super Furry Animals, Frank Drebin z Police Squad, Jeff Mills, mohl bych pokračovat donekonečna.

Hrál jsi na některých top Britských akcích jako je Atomic Jam. Jak je na tom Flux v porovnání s tímto stylem? Je to spíše undergroundová záležitost?

Kdybychom existovali stejně dlouho a měli stejné finanční zázemí, nemyslím si, že by v tom byl velký rozdíl. To, co dělají je skvělé – vždycky si dají velmi záležet na promotion a dělají to dobře. Nemyslím si ale, že by to fungovalo v Londýně, protože tam fungují dosti silná omezení. Pro mě jsou to opravdové party a to my jsme my taky, jen přístup je jiný, čistě umístění a finanční stránka organizace.

Víme, že jsi hrál i v Portugalsku a Chorvatsku. Kde jinde ve světě tě ještě mohli poslouchat?

Obvyklá místa jako Španělsko, Francie, Švýcarsko, Belgie, Holandsko, Irsko, Německo, Dálný Východ. Ještě jsem nebyl v Austrálii, ale jedu tam brzy na turné a taky bych moc chtěl do USA. Samozřejmě se moc těším na návštěvu České Republiky. Slyšel jsem o ní hodně zajímavých věcí.

Jak jsou na tom ostatní země v porovnání s Velkou Británií?

No, v porovnání se scénou ve Velké Británii je většina míst, na kterých jsem byl, o hodně lepších. Abych pravdu řekl, zase tak velká scéna tady v Anglii není, což je divné, protože má pověst hlavního města klubů na světě. Je tady samozřejmě obrovské množství klubů, ale techno se tady bohužel moc nehraje. Abyste si to nevyložili špatně, je tady spousta velkých party, ale média se o ně nezajímají. Jednou za pár let se techno vždycky vrátí a pak asi tak čtyři měsíce někteří DJs tvrdí, že vždycky hráli techno, ale potom jdou zase za tím, co zrovna letí.

Povídá se, že hard house a trance je ve Velké Británii na ústupu a techno opět nabývá na síle. Bude to mít pozitivní dopad na to, co dělá Flux a na celou scénu vůbec?

Řekl bych, že trance sound už je tady poměrně dost dlouho, což je zvláštní, protože hodně DJ Hard House teď hrají tracky, které zní lacině a snaží se je převléct za techno. Říkají tomu nu hard house nebo nějak podobně nechutně a většina těchhle DJs o sobě tvrdí, že hrají techno, nebo mají za svým jménem napsáno techno set. Zrovna teď běží na Radiu 1 pořad, ketrý má na svědomí známý hard housový DJ Fergie, který hraje tohle techno a musím uznat, že má za hosty skvělé DJs jako Ben Sims, Dave Clarke atd., jenže vůbec neví s čím si tady zahrává a to by mohla být ta nejhorší věc, jaká se kdy technu stala.

Pokud je někdo, kdo by měl na Radiu 1 reprezentovat techno,je to Dave Clarke. Hodně hard housových promotérů teď pozývá na své party některé techno DJs, ale neřekl bych, že to jsou zrovna ti nejlepší představitelé techna, protože jsou to přesně ti, ketří nehrajou dobře. Řekl bych, že důvod, proč to v současnosti vypadá tak špatně je ten, že všichni hard house producenti tvoří jejich takzvané techno – laciný sound, neoriginální opakující se pitomosti a opravdoví techno producenti, kteří roky techno dělají a jejichž hudba je milionkrát lepší se ke slovu ani nedostanou, což je hrozná škoda.

Na co se FLUX chystá v nejbližší budoucnosti?

Tak především se snažíme pilně pracovat na novém labelu, FLUX RECORDINGS. Gary Martin to všechno odstartuje vydáním skvělého EP – jeden z tracků je neuvěřitelný a je tam taky skvělý Latinský track, který je velmi úspěšný jako promo v zahraniční, tak doufám, že se nám vše povede. Pak je v plánu 2-dílné vydání remixu těžkého latinského tracku “Bateria-Latin Impressions” od Victora Simonelli. Ben Simms, UK Gold, Mark Broom a Gary to budou mixovat, což by mělo být úžasné a taky náš dobrý kamarád DJ Bone nám udělal skvělé EP. Na přístí rok máme schovaných několik překvapení, takže nás sledujte ať o nic nepřijdete!

Vydáváme rovněž sérii mixovaných CD. Co se týče party, v UK už jich tolik neděláme, většinou jsou problémy s umístěním (např. v Londýně nemůžeme nikde hrát to, co bychom chtěli), ale hledáme spíš příležitosti k pořádání party v České Republice, protože scéna je ta velmi silná. Mohlo by to být hodně zajímavé! První FLUX TOUR po Evropě proběhlo minulou zimu a dopadlo moc dobře a to samé plánujeme, myslím, na rok 2003 až se rozjede naše label.

Slyšeli jsme o začátku Flux v České Republice a možnosti Flux nights tady v Praze. Koho, kromě tebe samotného, můžeme od Flux očekávat a kdo budou vaši hosté?

Kromě mě a některých stálých DJs, rozhodně typ UK a Detroit stylu, který všichni hrajeme. Rád bych tam dostal DJs, kteří rozhýbali FLUX ve Velké Británii – chlápky jako Ben Sims, Claude Young, Bone, SLAM, atd atd atd – abych pravdu řekl, ještě jsem nikoho z nich neoslovil, protože celá ta věc je ještě pořád jenom nápad, ale asi takový line-up budeme mít, pokud se to povede. Party DJs! Plus bych se samozřejmě poohlížel po místním talentovi, který by se k nám přidal, protože je to hrozně důležité z mnoha důvodů.

Je známo, že si toho, kdo pro FLUX hraje, vybíráš podle stylu hudby. Pokud se český DJ chce připojit k FLUX, na jaký směr by se měl zaměřit?

Nebo měla zaměřit! V České Republice se hraje jiný styl hudby než jaký bychom hráli v UK – ve FLUX se snažíme mixovat house a techno, ale myslím, že v Česku bychom se snažili být více techno party. Vše co bych k tomu řekl je, že nechceme ten samý beat celou noc. Musí to mít FUNK! Pokud jsi technicky dobrý a hraješ dobré a ZAJÍMAVÉ techno a nezníš jako každý druhý DJ, rádi si tě poslechneme.

Obecně je pořádání parties v České Republice levnější než ve Velké Británii. Pokud tady bude mít FLUX úspěch, tíhli byste k uspořádání něčeho většího? Třeba nějakou letní událost, nebo se FLUX touto cestou nevydá?

Ale jo, jsem pro cokoliv! Pokud tam uděláme party a povede se, nikdy neviš! Teď je to všechno ještě v naprosto prvotním stadiu. Myslím si, že jakmile pojedu do Česka jako DJ a uvidím scénu na vlastní oči, budu vědět něco víc! Nedělali bychom nic jenom tak – vypadá to dobře, ale než něco podnikneme, musíme z toho mít ten správný pocit.

V současné době má mnoho velkých nahrávacích společností potíže. Myslíš si, že je to dobrá příležitost pro menší společnosti jako např. FLUX? A pokud ano, kdy se techno stává komerčním?

Ano, pro všechny nahrávací společnosti a lidi s tím spojené je teď velice těžká doba. Ačkoliv se teď dělá hodně úžasné hudby, produkuje se i hodně té špatné, což nevydrží dlouho a slyšel jsem od lidí, které v tomhle průmyslu znám, že kvalita se nakonec prosadí! A o tom FLUX RECORDINGS je – o kvalitním technu. Opravdu si myslím, že pokud budu opatrný v A&R a tom, co připravujeme, budeme jedni z těch, kteří tuto těžkou dobu překonají a pojedou hodně dlouho!

Začal jsem taky pracovat na trochu housovější značce SHUFFLE, která nemá s FLUX nic společného, ale platí to o ní úplně stejně. Co se týče otázky kdy se techno stává komerčním – to si nejsem jistý. Myslím si, že se nikdy nestane úplně komerčním už proto, že se neposlouchá zrovna snadno (ne pro každého). Jedním z důvodů proč se tolik lidí obrátilo k trance je, že se k němu dostane prostě všude – v obchdech, v rádiu, v charts, klubech, barech a je to obrovský komerční koncern, protože jej prosazují právě velké nahrávací společnosti. To, co většina mladých lidí tady v Anglii, ale i jinde v Evropě slyší, když přijdou do klubu, je trance – pokud je to jejich první návštěva klubu a slyší právě tuto hudbu, je potom jasné, že oslovuje hodně lidí.

V tomto roce se poprvé pořádal Creamfields Czech Republic. Je to oblíbená Britská instituce, ale techno DJs ji velmi často kritizují. Naproti tomu ale na Britském Creamfields často hrají takoví talenti jako například Dave Clarke nebo Justin Robertson. Přijal bys pozvánku na Creamfields i ty? Jaký je tvůj názor na průlom nocí jako Cream a Bugged out! na českou scénu a je také důvod proč se do ČR chystá i Flux?

Jsem moc rád, že se na to ptáš. Odpověď samozřejmě zní 100% ano, přijal bych pozvání na Creamfields. Je mi líto, jestli tím někoho zklamu, ale nejsem jedním z těch krátkozrakých lidí, kteří by pozvánku na festival nepřijali. Jsou samozřejmě hranice za které bych nešel (nikdy bych třeba kvůli nim nezměnil styl své hudby), ale myslím si, že hranice možností se za posledních pár let hodně posunuly. Budu hrát na jakémkoliv rozumném místě, pokud budu moci hrát to, co chci. Jak jsem řekl, v současnosti reprezentuje techno hodně špatných lidí, takže kdyby se naskytla příležitost hrát pro nějaký větší dav, jenom blázen by řekl ne.

Nezapomeň, že hraju i v housových klubech! Některým lidem se nelíbí, co tyto velké promotins představují, ale pokud budeme sedět v koutě a necháme lidem hrát nekvalitní hudbu, tak nejen přicházíme o možnost ukázat veřejnosti jak dobré techno může být, ale budeme scéně na škodu. Je načase přestat se uzavírat do sebe a posunout se kupředu. Co se týče expanze Creamfields a Bugged out! do zahraničí, myslím si, že je to skvělé. Dávají hodně peněz jde na produkci a mají velké zkušenosti s promotion, takže je to určitě krok kupředu.

Jak je Česká Republika a zdejší scéna vnímána v Anglii?

Pamatuju si, že jsem v roce 1992 četl číslo Mixmagu (když ještě stálo zato ho číst) a všiml jsem si malého článku o velké pražské party někde v tunelu nebo kde a byl jsem hodně překvapený, že to vlastně byla techno party! Od té doby se hodně věcí změnilo a scéna je o mnoho větší a spousta lidí ví, že je to úžasné místo k hraní. Českou scénu vidíme jako dobrou, s úžasnou party atmosférou a já osobně to vidím jako místo pro techno velmi důležité. Děje se u vás spousta akcí a každý, koho znám a kdo tam někdy byl říká jen to nejlepší a to jak o České Republice jako místě, tak o lidech.

Proč jsi tak silně odhodlaný tady hrát?

Už jenom pro to, co slýchávám. Je to jedno z mála míst, kde jsem ještě nehrál a moc rád bych to udělal co nejdřív. Jsem rád, že už nebudu čekat moc dlouho.
 
Funky techno v Industry

Flyer

 
flyer
 
 
 
 
 
 
 

Partnerské linky: festivaly 2016