PARTYINFO

 

LIVE ELECTRONIC SESSION 2

Datum konání:
30.03.2004 - úterý
Místo konání:
Praha - NoD
Live:
Fennesz (A), Jan Jelinek (D)
Popis:
start 19:00, vstup 200 CZK (registrací na www.muteme.cz ) / 230 CZK (Ticketpro) / 250 CZK (na místě)
 
 
Na slovíčko s Janem Jelinkem Fennesz v NOD
Christian Fennesz
Vídeňský Christian Fennesz (čti fenes) je dnes v rámci laptopové hudby považován za opravdovou veličinu a jeho neobyčejně působivá vystoupení již zpestřila program snad všech světových festivalů nové hudby a mediálního umění.
 

Vídeňský Christian Fennesz (čti fenes) je dnes v rámci laptopové hudby považován za opravdovou veličinu a jeho neobyčejně působivá vystoupení již zpestřila program snad všech světových festivalů nové hudby a mediálního umění.

Fennesz svou hudební dráhu začínal v první polovině devadesátých let jako kytarista v experimentální rockové skupině Maische, přičemž zvuk kytary zůstal v popředí jeho zájmu dodnes. Ze skupiny se rozhodl odejít a vydat se na sólovou dráhu. Ujal se ho domácí label Mego, kde Fenneszovi v roce 1996 vychází první čtyřskladbové Instrument ep, jež obsahovalo laptopem upravené, ale ještě relativně přímočaré kytarové kompozice navazující na indie-elektroniku spolků jako Seefeel či My Bloody Valentine.

O rok později mu tamtéž vychází debut Hotel Paral.lel, který se s mnohem větší dávkou syrovosti přiblížil nekompromisním zvukovým a hlukovým laptopovým experimentům kolegy Petera Rehberga (projekt Pita), na jehož desce Seven Tons For Free Fennesz rovněž asistoval. Christian se tak dostal mezi přední umělce pracující s tzv. glitches, tj. extrémním zvukovým materiálem, jakýmsi smetím nebo ‚poruchami‘, tedy hudebníky, kteří své skladby začali sestavovat z digitálního ‚skřípotu, pískání, zatoulaných hluků…‘ a kteří tyto do té doby nehudební zvuky povýšili na právoplatné stavební kameny. Touto dekonstrukcí zvukového proudu pomocí moderního softwaru v dosud neslyšené útvary laptopoví performeři jako Fennesz vyvolali v elektronické hudbě opravdovou revoluci.

Zároveň s nahrávkami však Christian získával renomé i jako laptopový improvizátor a brzy se dostal mezi skutečnou elitu. Z jeho četných vystoupení a kolaborací potom vzešla celá řada posluchačsky náročných koncertních nahrávek (Fennesz/Zeitblom/Rantasa, Fennesz/Rosy Parlane, Ambarchi/Fennesz/Pimmon/Rehberg/Rowe atd.), přičemž za zřejmě nejvýznamnější lze považovat trio, v němž Fennesz spojil síly s Rehbergem a všestranným Jimem O´Rourkem a které má na svědomí sbírky společných improvizovaných setů The Magic Sound of FennO´Berg (Mego 1999) a The Return Of FennO´Berg (Mego 2002). Fennesz je také jedním z členů improvizačního ‚superansámblu‘ Mimeo.

Ze studiových kolaborací pak nutno jmenovat intimněji pojaté album Wrapped Islands (Erstwhile 2002) podepsané jmény Polwechsel/Fennesz.

Vraťme se však k jeho sólové dráze. Po Hotel Paral.lel Fennesz navázal spolupráci s britským experimentálním labelem Touch, kde mu v roce 1999 vychází další deska Plus Forty Seven Degrees 56‘ 37‘‘ Minus Sixteen Degrees 51‘08‘‘. Opravdovým přelomem v jeho kariéře však bylo až třetí album Endless Summer (Mego 2001), vzdáleně odkazující k čistému popu skupiny The Beach Boys.

Na něm Fennesz dovedl svůj originální způsob kombinování laptopové modulace a kytarových melodií k naprosté dokonalosti – navzdory zcela neobvykle znějícím glitch strukturám se mu na něm podařilo udržet obrovskou dávku pocitovosti, dodávané hřejivými fragmenty kytar. Album se dočkalo nadšených recenzí snad ve všech časopisech zabývajících se novou hudbou a Fennesz se začal objevovat na titulních stranách i tak vybíravých plátků jako je například britský The Wire.

Od té chvíle intenzivně vystupoval po celém světě (festivaly jako Sonar, Ars Electronica, Transmediale…) a také pracoval na nejrůznějších vedlejších projektech (hudba k sérii filmů Gustava Deutsche Film Ist 7-12 či hranému snímku Blue Moon, hudba k tanečním představení souboru Tanz Hotel atd.). Čekání na novou dlouhohrající desku vyplnila sbírka jeho ranných nahrávek a příspěvků na nejrůznější kompilace s názvem Field Recordings (Touch 2002) a loni pak skvělá živá nahrávka jeho sólového vystoupení v Tokyu Live In Japan (Headz/Touch 2003).

V březnu 2004, tedy v měsíci, kdy Christian Fennesz vystoupí v Praze, mu konečně vychází napjatě očekávaný následovník Endless Summer – zbrusu nové album pojmenované Venice. Fennesz se rovněž podílel na poslední desce Davida Sylviana Blemish (Samadhi 2003). 

www.fennesz.com (info)
http://www.mego.at/fennesz.html (info, mp3)

 
Jan Jelinek

Flyer

 
flyer
 

Reporty

 
Live.Electronic.Session.2
 

Fotoreporty

 
 
 
 
 
 
 
 

Partnerské linky: festivaly 2016