PARTYINFO

 

FUNKOMAT: REBIRTH OF A LEGEND

Datum konání:
22.05.2004 - sobota
Místo konání:
Praha - Abaton
DJs:
Rico, Orion, Maceo, Milan Kroužil
Live:
Jazzie B & The Soul II Soul Soundsystem, Pablo’s Majic Karpet (Mexico)
 
 
Funk je nesmrtelný! Chceš si na něj sáhnout? Exkluzivní Rozhovor s Mr. Shaftmanem
Jazzie B & The Soul II Soul Soundsystem
“Naše počátky patří do doby, kdy jsme se po světě pohybovali autobusem č. 14 a v nákupním vozíku ze supermarketu”.
 

Jazzie B“Naše počátky patří do doby, kdy jsme se po světě pohybovali autobusem č. 14 a v nákupním vozíku ze supermarketu”. To Vám řekne Jazzie, když hovoří o svých začátcích se zvukovou aparaturou. A právě díky odhodlání, touze, vynalézavosti, vášni, nadšení, energii, ambicím a hlavně prosté lásce k muzice se Soul II Soul dostal tam, kde je dnes. 

Jazzie se poprvé dostal do světa heavy basů zvukových aparatur, když mu bylo teprve 13. Jazzie a jeho kamarád ze školy, který měl přezdívku Daddae, následovali své starší bratry a založili skupinu Jaz Rico zaměřenou převážně na reggae. Po třech letech učňovského hraní ve skupině Jah Rico, Jazzie a Daddae změnili styl a začali hrát oduševnělejší hudbu. Tak vznikl Soul II Soul.

“Název Soul II Soul nás nenapadl jenom díky muzice, kterou jsme hráli, ale zároveň to vyjadřovalo nás dva – mne a Daddeaho – dvě duše, které se pohybují společně. Takový vztah jsme mezi sebou měli odmalička. On je téměř nedílnou součástí všeho, co dělám. Moc si toho mezi sebou neřekneme, ale téměř vše co jsme udělali, jsme udělali společně”. A že se toho od dob, kdy hráli na narozeninových oslavách a při poledních přestávkách ve škole, stalo hodně.

Při odchodu ze školy řekla Jazziemu poradkyně pro budoucí kariéru, že práci v hudebním průmyslu mu sehnat nemůže a “zdvořile” mu navrhla, aby se stal mlékařem nebo inženýrem BT. Jazzie se tudíž rozhodl pro svou druhou velkou vášeň – sport. Odešel na vysokou školu učit tělocvik. Po šesti měsících Jazzie zjistil, že to pro něj opravdu není to pravé a vrátil se zpátky k Soul II Soul.

Do té doby si Soul II Soul již dokázala vybudovat postavení na místní úrovni, ale stále potřebovala peníze. Členové ještě nebyli v pozici, kdy by mohli opustit svá zaměstnání. Jazzie pracoval pro RNIB jako technik a vyráběl slepecké knihy. Po osmnáctých narozeninách začal pracovat pro Tommy Steele jako obsluha u kazet. Setrval tam následující dva roky. Jako jeden z mála černochů pracujících v tomto oboru v té době musel Jazzie občas snášet nepřátelské prostředí. “Na jednu stranu mne to rozčilovalo, ale zjistil jsem, že existují oblasti, do kterých se moc nehrneme, protože vždy chceme být zcela krytí. Docela mne to zocelilo”.

Možná to byla právě tato zkušenost, která pomohla Jazziemu vytvořit prostředí, které bude přijato širokou veřejností. S baleárskými rytmy a novým stylem s názvem Acid House se skladištní scéna ocitla v plném proudu již v polovině osmdesátých let. Soul II Soul na tuto scénu přirozeně zapadla svou kreativitou. “Byli jsme velmi bohémští, tak jako prvotní hudba. Nikdy jsme neměli tradiční mluvčí, při tanci jsme používali ohňostroje, na svých house party jsme měli transparenty!” Bělošské příznivce střední třídy tyto skladištní akce oslovily.

Soul II Soul poté živě vystoupila v legendárním Africkém Centru v londýnské Covent Garden. Tam předvedli co skutečně umí. Narozdíl od jiných hudebních stylů z obdobného soudku, Soul II Soul nebyl pouze o významných DJ jménech, ale byl hlavně o vibracích. A tyto vibrace nezískaly pouze větší oblibu o posluchačů, ale navíc došlo k vytvoření nové scény. “V Africkém Centru byli lidé z nejrůznějších sfér. Šlo o velmi rozmanitý zástup lidí. Jako Benetton”.
 
Představení v Africkém Centrum zaujalo představitele nahrávacích studií a zanedlouho už Soul II Soul pronásledovali. V roce 1986 se Soul II Soul upsala společnosti Virgin jako umělecká kapela. Toto spojenectví přineslo skupině Soul II Soul nevídaný úspěch. 

Styl skupiny Soul II Soul byl originální, nový, čerstvý a nakažlivý, ale navíc šlo o záležitost Spojeného království. Byli na domácí půdě. Reprezentovali zemi, aniž by se jí odcizili. A celé davy lidí se toho nemohly dostatečně nabažit. Jazzie se vyšplhal na přední místa žebříčku se skladbami “Keep On Moving” a “Back To Life”. A Soul II Soul brzy patřila mezi známá domácí jména.

V Londýně byly tři obchody, které prodávaly oblečení skupiny Soul II Soul s typickým logem “Funky Dred”, jejich nahrávky, prostírky, šperky a doplňky. Dokonce měli svůj slogan – “Šťastný obličej, fantastické basy, pro milující rasu” (“A happy face, a thumpin’ bass, for a lovin’ race.”). Objevovali se na akcích v domácích nočních klubech po celém Spojeném království a stejně tak v cizině, pořádaly se koncerty, objevovali se v rádiu a v televizi a na londýnském rádiu Kiss FM měl Jazzie svůj pořad.
 
Amerika vřele přijala Jazzieho B a Soul II Soul. V roce 1990 získali dvě ceny Grammy. Jazzie získal klíče k sedmi městům v USA včetně Los Angeles a New Yorku a NAACP mu udělila čestné ocenění. V Americe se dokonce drží den Soul II Soul.

Po úspěchu v Americe přišla řada dalších spoluprací s nahrávacími společnostmi. Soul II Soul se upsala společnosti Motown a brzy následovala produkční dohoda se společností Epic. Zároveň stále platila dohoda se společností Virgin ve Spojeném království. Po osmi letech spolupráce se společností Virgin Richarda Bransona, která byla svědkem změny značky z nezávislé na hlavní, Jazzie podepsal uměleckou dohodu se společností Island v roce 1996. 

Od počátku těchto opojných, profilových dnů na konci osmdesátých let až do dneška, Jazzie B nejen že vytvořil řadu úspěšných sestřihů pro Soul II Soul, ale zároveň se mu podařilo produkovat a remixovat nahrávky např. pro The Fine Young Cannibals, Incognito, Maxi Priest, Charlene Smith, James Brown, Kym Mazelle,  Rose Windross, Family Stand, Cheryl Lynn, Public Enemy, J.T. Taylor, Johnny Gill, Charlotte, Caron Wheeler, Isaac Hayes, Sinead O’Connor, Alison Williams, Teena Marie, Ziggy Marley, The Jones Girls, Nas a Destiny's Child. Někde v průběhu času si podal ruku s princem Charlesem a dokonce sdílel šatnu s legendárním Sammy Davisem Juniorem.

K dnešnímu dni Soul II Soul prodala více než 6,8 milionu kusů nahrávek ve více než 35 zemích po celém světě. Jazzie má svou akreditaci na více než 35 milionech nahrávek ve více než 100 zemích a Soul II Soul má své skladby na více než svou stovkách kompilačních CD. Vystupovali ve více než 20 zemích a objevili se na nejznámějších světových scénách včetně Wembley a včetně New Yorkského divadla Universal Ample Theatre.

Díky těmto zkušenostem a spolupráci se jmény jako je například Don Taylor (bývalý manager Boba Marleyho, který působil jako manager i pro Soul II Soul), Chris Blackwell a Richard Branson se Jazziemu podařilo získat dovednosti, díky kterým se stal jedním z nejúspěšnějších podnikatelů ve Spojeném království.

Jazzie v současné době řídí úspěšnou nezávislou společnost Soul II Soul Recordings,vlastní nejmodernější studio v Londýně a plánuje stavbu dalšího studia a rekreačních chat na svých třech a půl akrech půdy v oblasti Antigua. Připravuje mluvené komentáře pro rádio a televizi a jeho skladba “Keep On Movin” byla použita v rámci televizní reklamy na Renault Clio. Mary J. Blige nedávno představila cover verzi skladby “Back To Life”. Jazzie též pravidelně připravuje rozhlasový pořad pro vysílání v letadlech společnosti Virgin Atlantic.

Pro Jazzieho jako pro muže, který se považuje za “poskytovatele potěšení”, je nezbytné, aby se udržel na klubové scéně. “Fungovat jako zvuková aparatura je pro mne velmi důležité, stále se v klubech objevuji jako DJ. A společnost se řídí stejně jako zvuková aparatura. Všechno je stejné jako dříve, akorát se změnila doba. Prakticky vzato jsme stále zvukovou aparaturou. Zpěváci a umělci jsou našimi MC a místo mixování pásek nyní vyrábíme desky a CD”.

Takže zatímco Jazzie B už si nepůjčuje vozíky v supermarketu a pravděpodobně už dlouhou dobu neviděl interiér autobusu č. 14, hudební smýšlení stále pramení z počátků Soul II Soul.

 
Pablo’s Majic Karpet

Flyer

 
flyer
 

Fotoreporty

 
Dan
 
 
 
 
 
 
 

Partnerské linky: festivaly 2016