Série workshopů s názvem Software jako hudební nástroj zájemce seznámí s různými moderními programy užívanými v tvorbě hudebních kompozic:
Tomáš Hrůza - Pure Data
Tomáš Dvořák - MAX/MSP
Julian Rohruber - Super Collider + úvod do Live Coding (v AJ s možností překladu)
Algo-RYTmus
Vývoj elektronické hudby a následně i její živé prezentace podmínil vznik nástrojů, které by umožňovaly její živé vytváření, manipulaci se zvukem a obrazem v reálném čase a přímou interakci s divákem/posluchačem. V současné době existuje celá řada softwarových nástrojů, které umožňují alternativní přístup ke tvorbě zvuku a obrazu - stavbu interaktivních hudebních nástrojů pomocí grafických i textových programovacích jazyků - a protože v rámci festivalu Alternativa uvidíme právě
i laptopové, elektronické a jinak digitální muzikanty, představíme vám v Kaštanu tři softwary, které se v současné době používají:
PURE DATA
Program vyvinutý v devadesátých letech jako alternativa ke komerčnímu MAXu, u jehož vzniku a vývoje stojí také Miller Puckette. Oproti MAXu je v současnosti vyvíjen jako open source software, takže je pro uživatele dostupný zdarma a mohou se podílet na jeho vývoji. jeho možnosti jsou v podstatě srovnatelné s možnostmi MAX/MSP. Je dostupný pro platformy LINUX, MAC, WIN32.
www.puredata.info
MAX/MSP
Software, původně určený pouze pro ovládání externích zařízení pomocí MIDI napsal v osmdesátých letech Miller Puckette a uvedl tak nový přístup k programovaní - grafický programovací jazyk, který od té doby v různých modifikacích používá mnoho jiných programů. Dnešní verze MAX/MSP už umožňuje živou zvukovou syntézu, ovládání zařízení pomocí MIDI i OSC, nebo manipulaci videa a stal se jedním z nejuznávanějších a nejpoužívanějších programů v této kategorii.. MAX/MSP je dostupný pro platformy MAC a WIN32.
www.cycling74.com
SUPER COLLIDER
Programovací jazyk pro živou zvukou syntézu a tvorbu napsal Jasmes McCartney a oproti ostatním dvěma programům se tou nesetkáme s principy grafického programování. SuperCollider plně využívá algorytmických možností objektového programování. Jeho třetí verze (dostupná pro MAC, LINUX i WIN32) je také vyvíjena jako open source software.
www.audiosynth.com
Večer bude následovat názorná ukázka využití těchto programů v živém vystoupení trojice Tomáš Hrůza / Jan Dufek / Julian Rohruber.