PARTYINFO

 

PRIESSNITZ

Datum konání:
06.04.2005 - středa
Místo konání:
Praha - Akropolis
Live:
Priessnitzspeciální host: LU (piper records)
Info:
http://www.palacakropolis.cz
Popis:
vstup 140/160, start 19:30
 
 
Priessnitz
Po tvůrčí pauze jsou "poslední kytaroví romantici" zase zpátky, s novou energií a novými "songy".
 

Zcela ojedinělé je postavení skupiny Priessnitz na tuzemské klubové scéně - přes přirozenou neprůraznost a antihvězdné chování protagonistů narvané sály, na nichž fanoušci sborově odzpívají většinu písniček, ceněná alba a hudebními publicisty omýlaný kultovní přesah.

Přitom je tomu už 15 let, kdy se parta jesenických mladíků, hrající do té doby pod názvem Chlapy v domě, rozhodla přejmenovat svou kapelu podle legendárního krajana, vodoléčitele Priessnitze. Těmi mladíky byli zpěvák Jaromír Švejdík, kytarista Petr Kružík, basák Libor Halíček, k nimž se na bicí přidal tehdy šestnáctiletý Ladislav Kolompár a jako host kytarista Jiří Vaculík.

V roce 1991 natáčejí album Freiwaldau (Legend/1992), které temným kytarovým zvukem nepodbízivě reaguje na tehdejší gotickou vlnu, zároveň však neuchopitelně vystihuje zamlžené fluidum rodného kraje.

V podobném duchu se nesou i další alba Nebel (Legend/1992) a Hexe (Bonton/1994), z melanchiolických písní se stávají hity a kapelu začíná vyzdvihovat kritika. Nastává však odmlka, provázená personálními změnami a pro další vývoj nikoliv nepodstatným přestěhováním frontmana Jaromíra Švejdíka do Prahy.

Další album Seance (Indies records/1996) produkuje Jan Muchow a leccos se mění:  přibývají smyčce a skladby jsou od prvotní úderné jednoduchosti posunuty k bohatším aranžím a získávají písničkovější tvář. Stále si však udržují charakteristickou uhrančivou atmosféru a to i díky originálním Švejdíkovým textům znatelně obohaceným městskou poetikou.

Následuje album Potichu (Indies records/1997), na němž nalézáme kromě dvou zcela nových věcí akustické předělávky starších písniček, poté remixový maxisingl Zlatý déšť (Indies records/1999.

Příjemným osvěžením je spolupráce s Jesenickým smyčcovým orchestrem, z níž vyplynulo několik nezapomenutelných společných vystoupení. Potvrzením statusu popové kapely v tom nejlepším slova smyslu je abum Zero (Escape/2001), jež ještě prohlubuje dříve naznačené zklidnění. V této době kapela hraje spíše sporadicky, její koncerty však bývají událostí.

Důkaz o  jedinečnosti klubového vystoupení skupiny Priessnitz je možné nalézt na vynikajícím živáku Playlist (Escape/2004), natočeném v březnu 2004 v nadvakrát přeplněném Paláci Akropolis ve stávající sestavě Švejdík, Kružík, Kolompár, Víša, za účasti prominentního hosta Jana Muchowa v roli kytaristy a za zvukového dohledu Dušana Neuwertha. Album mimo jiné dokazuje, že základem tvorby Priessnitz vždy byla dobře napsaná popová písnička, a že ačkoliv poslední studiová tvorba se nesla v tónu jakéhosi zmírnění, naživo jsou Priessnitz pořád syroví a energičtí. Možná víc než kdy předtím...

 
Priessnitz a LU

Flyer

 
flyer
 

Fotoreporty

 
 
 
 
 
 
 
 

Partnerské linky: festivaly 2016