PARTYINFO

 

DUBSTEP & GRIME

Datum konání:
21.04.2005 - čtvrtek
Místo konání:
Praha - Akropolis (divadelní bar)
DJs:
Kode 9 (Tempa rec./UK), ESP, Priapus
Popis:
dubstep, garage, start 23:00
vstup zdarma
 
 
Kode 9 a rozhovor s DJem Priapem
I když se narodil v Glasgow ve Skotsku, geneticky se považuje za jungle-istu. Začal DJovat v 16ti, v roce 1990, kdy hrával fúzi reggae, breaks, hip hopu, funku a house. Postupně propadl stylum breakbeat hardcore, jungle a drum’n’bass a od té doby zaplavoval Spojené království (od Edinburghu po Coventry) směsí breaku, ragga a bublající basy. Od roku 1997 žije v Londýně, kde zcela propadl temnějším zvukům vynořujícím se 2stepové scény.
 

DJ

Kode9 následoval nejčerstvejší vlnu hyperdubového viru 21. století, jenž je mutačním zvukem ovlivněným jak jamajským dubem a dancehall-em a německým dubovým techno/mikrohousem tak i londýnskou jungle a drum’n’bass scénou. V současnosti propaguje britský zvuk a hraje tedy mix bass-garage ovlivněné dancehall-em, který je znám pod různými jmény jako dubstep, sublow, grime a garage rap. V roce 2000-2001 Kode9 produkoval tzv. Hyperdub Sessions v klubu Bug Bar v Brixtonu v jižním Londýně, což byly první pravidelné noci propagující Dubstep.

Kode9 vystupoval mimo jiné na Notting Hill Carnival, na prvních garageovych nocích Corrosion a v současnosti je rezidentem na přední undergroundové noci Forward, spolu s ostatními Dji jako jsou Zed Bias, Oris Jay, J’Da’Flex a další. Proslavil se svými deep sety s dlouhotrvajícími pečlivě promotanými mixy. Kode9 má pravidelnou čtvrteční show Forward na předním pirátském rádiu Rinse FM.

S kolektivem Forward hrál Kode9 několikrát na nocích True Playaz v londýnském klubu Fabric a na Haywire nocích. Dále uváděl tzv. Hyperdub Transmission pořady na rádiu Groovetech v letech 2001 az 2003. Posledních několik let exportuje zvuk jižního Londýna mezinárodnímu publiku: DJoval v kanadském Torontu, francouzkém Nantes a Lille, v Paříži, v Berlíně, v Oslu, v Tel Avivu, v Glasgow, byl na turné po Austrálii, Spojených státech a Kanadě, 23.4. 2005 vystoupí společně s Priapem a E.S.P.im na Multiplace Festivalu v bratislavském klubu Spojka a v květnu 2005 na 4Hype Festivalu v brazilském Sao Paulo.

Producent

Kode9 produkuje hudbu a vytváří filmové soundtracky již od poloviny 90tých let, vetšina z jeho produkce však zůstává nevydaná. Z jeho vydané produkce je známé především drum’n’bass monstrum "Katak", které vyšlo na labelu Katasonix ke konci 90tých let, "Fat Larry’s Skunk/Tales of the Basside", které vyprodukoval spolu s Bennym Illem v roce 2002, a během posledního roku mu vyšlo několik tracků na jeho vlastním labelu Hyperdub a dále na labelech Tempa a Rephlex.

Spisovatel

Kode9 je aktivní především na internetu, kde píše a vytváří mnohé hudebně zaměřené stránky. Píše také do předních hudebních časopisů jako jsou Deuce, Knowledge, FACT (UK) a xlr8r (US). Kode9 přednáší po světě na téma zvuková kultura a v současnosti píše knihu o zvukovém válečnictví, v níž prozkoumává filozofii zvuku s ohledem na armádní výzkum akustických zbraní.
 

O mejdanu v pražské Akropolis 21. 4. 2005 - žurnalista Rommy Tango s DJem Priapem

T: Takže, jakej to bude mejdan?

P: Dubstep, uk garage, grime … všechno dost rozlámaný. Hrát bude Kode9 z UK, což je jeden z hlavních DJů a producentů … řekněme že dubstepu …, no, a s ním budeme hrát s E.S.P.im, asi v opačným pořadí, začneme v jedenáct a skončíme … někdy. Kode9 bude nejspíš hrát převážně hudbu, která ještě není vytlačená, a možná ani nebude, do vinylu. Já zahraju dubstep po svým a E.S.P. to všechno trošičku zlidští novou garage. Všichni budeme asi taky trochu grime, tak to prostě dneska je.

T: Ok. Lidi, který se u nás zajímají o tuhle hudbu jsou často zmatený a neví, co je vlastně dubstep a co garage, grime, 4x4 nebo brokenbeats. Můžeš nám to trochu vysvětlit?

P: Všechno je to pořád ostrovní garage, kterou si tam různý party postupně upravily podle sebe, nově. Grime je mladistvější, o energii, skvělej pro MCs, dubstep je složitějš nasedimentovanej, víc zauzlovanej, brokenbeats jsou věčně nalámaný a míň tuhý a dreadový než ty dva předchozí a pak je tu garage, někdy melodická, často s vokálama, někdy příjemná a hezká a jindy drsnějšího ražení a ta, když má víceméně pravidelně 4 rány v taktu, tak se jí říká 4x4. Ale … všechno je to v podstatě pořád taneční urban uk garage, kde basa tvrdí, že je muzika. Záleží, na co chceš a jseš schopnej tancovat a jestli se od tý basy necháš přesvědčit. Jednoduchý.

T: No? Nevím. A … tebe z toho teda baví nejvíc dubstep.

P: Je mi nějak záhadně přirozenej … sám nevím proč. Zní mi skvěle … má pro mě asi tak akorát všeho, co potřebuju v hudbě mít, abych jí mohl brát vážně a k tomu mě i bavila. Víš, co je zajímavý? Že můžu pustit track, kterej jsem hrával před 4 rokama a on mi zní podobně jako to nejnovější dneska. Hraju v podstatě stejnou hudbu. Dřív to byla nějaká-divná-uk garage a teď se tomu zase říká dubstep.

T: Co nového se v tý hudbě děje?

P: Novýho? Všechno … vždyť je to nová hudba. Víc lidí o něm ví a mluví, trochu víc lidí se o něj zajímá, víc lidí ho produkuje … začíná se hloubš definovat … uvidíme co se z toho vyklube. Nová generace, už přijímá název a pravidla tý hudby jako pravdu, což může být nebezpečný. Původní dubsteppeři vůbec nevěděli jak tomu co dělaj mají říkat.

T: A co ty původní dubsteppeři dělají teď? Pořád dubstep?

P: Některý. Někdo z nich kromě DS taky dělá úplně jinou hudbu a některý dělaj … třeba i nábytek.

T: Nábytek?

P: Jo, dřevěnej.

T: A kdo dělá nábytek, ale hlavně, kdo novou hudbu a … nějaký jména?

P: Neřeknu, protože to o sobě nevědí ani některý z nich tam a my tady nebudem šířit … žihadla, ne?

T: Jseš často v Londýně?

P: Ani ne.

T: Skvělý město?

P: Ani ne. Ale dějou se tam věci a mám tam kámoše a navíc hudba, kterou hraju je skoro jen tam odtud. To je všechno. Teď je tam E.S.P., proto nepřišel dneska sem.

T: Aha, je tam taky jen kvůli hudbě?

P: Jo, ale především kvůli filmový.

T: Děláte hudbu k filmu?

P: Jo, teda teď spíš jen E.S.P. Pořád je v studiích. Já mám vizuální období.

T: Dělal's grafiku pozvánky?

P: No, jsem jen půlka z BinaryOne a ten dělá ty naše pozvánky.

T: Hele, nezdá se vám, že hrajete málo.

P: Zdá.

T: A proč to tak je?

P: Pořád něco děláme a někam jezdíme a taky … jsme všude a tedy občas taky nikde.

T: Koda9 už přivážíte podruhý. Asi před rokem a půl byl na jednom z vašich dvou mejdanu „INTRO“, tenkrát ještě v „Centralu“.

P: Jo, je zajímavej, je s ním sranda a dělá a hraje skvělou hudbu, vydává jí na labelu Hyperdub ….a … kamarád.

T: Myslíš, že je teď nejlepší z dubstepový scény?

P: Nemyslím, protože už slovo nejlepší se k dubstepový scéně nehodí. Je dobrej, má talent, je hodně pracovitej a trpělivej a rád „vyučuje“.

T: Tak já to zakončím úplně stejnou otázkou jako byla ta první: Takže, jakej to bude mejdan?

P: Chtěl jsem to původně nazvat Komorní Struska - Chamber Gutter, ale pak jsme se dohodli, že to na CZ zní trochu přeintelektualizovaně a divně, ale v podstatě to tak bude.

T: Komorní to asi bude, to chápu, ale proč ta Struska?

P: Vidíš?! Dobře, že jsme to tak nenazvali. Řeknu ti to poanglicky. Prostě … to bude spousta vysoce kvalitního směšnýho hnusu v čistém komorním přednesu, jestli tušíš o čem mluvím…

T: Ne.

P: Mluvím o tom, že kýč se stal dneska standardem, plus všichni diletanti se serou do všeho a parodujou ten kýč ještě hloubš, takže vzniká nevkusně a hloupě umazanej hyperkýč a ten se stává běžnou životní realitou, který třeba my Češi navíc absurdně říkáme pohoda. Úniku z toho zdá se není, neovlivněnej tím bejt prostě nejde, otiskává se ti to přes oči, uši, nos rovnou do mozku. Dá se to trochu odfiltrovat různýma filtračníma prostředkama a zvládnout se to musí neuronovou sítí a instinktem. A o tom a proto budeme hrát … jako vždycky. Jak říká pan Ill - to the rescue !

Více na http://www.webpark.cz/audio-virus/.

 

Flyer

 
flyer
 
 
 
 
 
 
 

Partnerské linky: festivaly 2016