PARTYINFO
ENTER MULTIMEDIALE 2
Datum konání: |
10.05.2005 - úterý |
Místo konání: |
Praha - Akropolis |
DJs: |
Michael Rieger |
Live: |
Alfama, Ježíš Táhne na Berlín, Machine Drum (Merck, USA), |
Info: |
http://www.palacakropolis.cz |
Popis: |
start 21:00 |
Interview s Travisem Stewartem (Machine Drum)
Ve své hudební produkci rád a velice zajímavým způsobem „rozsekáváš“ zvuky na malé částečky. Mohl bys popsat postupy, které při tvorbě používáš, a prozradit, odkud bereš všechny ty zvuky?
K sestavování skladeb používám sampler/sekvencer Impulse Tracker. Zvuky sampluju z nejrůznějších zdrojů – využívám rádio, cd, vinyly, field recordings, mikrosamply, softwarové i opravdové syntezátory, akustické nástroje atd. Pak je edituju a upravuju (efekty, hlasitost atd.)pomocí programu Sound Forge.
Zdá se, že prostřednictvím svých kompozic hledáš nové beatové struktury, ale přitom nezapomínáš ani na silné melodické prvky. Čeho se ve své skladatelské práci snažíš dosáhnout?
Mám pocit, že se neustále obklopuju hudbou, kterou jsem ještě neslyšel, a zároveň sám vytvářím takovou, jakou chci poslouchat. Někdy obsahuje hutné beaty a blíží se tanečnímu parketu, jindy se jedná spíše o drsné hlukové a atonální zvukomalby a někdy zase o melodické kusy. Nejsem úzce zaměřeným specialistou. Každý den se horečnatě pídím po nových a zajímavých postupech.
Jak se tvé poslední album Bidnezz liší od tvých předchozích desek?
Myslím, že je celkově poněkud odlehčenější a ne tak pevně ohraničené a koncepční jako moje předchozí práce. Při psaní těch skladeb jsem se opravdu dobře bavil a necítil žádný tlak - vznikalo tak nějak přirozeně, jako součást mého života. Oproti starším věcem jsou skladby na Bidnezz o něco kratší. Snažím se omezovat opakování jednotlivých motivů na minimum nutné k udržení celistvosti skladeb a je tu i spousta dalších rozdílů, které ale možná ani posluchač nepostřehne, což je ale v pořádku.
Celkově můžeme tvou hudbu popsat jako dosti zvláštní odrůdu hiphopu. Souhlasíš? Kde jsou kořeny tvého pozitivního vztahu k hiphopu?
Část mé produkce rozhodně je ovlivněná hiphopem, ale ne úplně všechno. Na začátku asi byl obdiv k produkci undergroundových hiphopových spolků jako Company Flow nebo Jigmastas a pak taky nadšení z Autechre a jejich způsobu přenášení hiphopových beatů do úplně jiných sfér. Skutečnost, že jsem měl prakticky souběžně v oblibě oba tyto druhy hudby, byla pro mě velkou inspirací.
Jak se ty osobně díváš na dnešní komerční hiphopovou scénu, která momentálně vládne americkému hudebnímu průmyslu? Spousta hudebníků z nezávislé sféry chválí produkční schopnosti lidí jako Timbaland apod. Co ty?
Způsob, jakým hiphopoví producenti jako Neptunes, Timbaland, Jay Dilla a další zasahují do pop music, mi určitě připadá zajímavý, nicméně řekl bych, že ji přeci jen neposouvají dostatečně. Producenti pořád spoléhají na repetici, protože je pro masy snadno stravitelná. Na druhé straně se ale snaží do pop music přinášet experimentální postupy a přeměňovat je ve veřejně přijatelné prvky, což je skvělý. Já osobně ale do téhle sféry pronikat nehodlám.
Podílel ses anebo se stále ještě podílíš i na jiných projektech než je Machine Drum?
Na značce Merck jsem debutoval s projektem Syndrone, pro který jsou typické skladby s nečekanými zvraty, takový experiment s kontrolovaným chaosem. Můj další projekt nese název h8 a je to v podstatě spolupráce s mojí přítelkyní Natalií Weiss. Je to takový noise rock bez kytar. Spousta feedbacku, divných vokálů a performance se zvláštními kostýmy. Během posledních tří let také pracuju na projektu s několika přáteli, kde se objevuje hodně živých nástrojů a odvozených samplů. Snažím se nalézt tu správnou rovnováhu mezi akustickým a elektronickým světem.
Zřejmě jen velmi málo lidí z těchto končin mělo příležitost vidět tě vystupovat naživo. Na co se můžeme těšit?
Mé koncerty v Evropě se budou od těch amerických dost lišit. Do Evropy s sebou totiž nemůžu vzít všechno vybavení, které používám doma. V poslední době jsem si zvykl hrát s živým bubeníkem, ale z finančních důvodů bohužel není možné ho s sebou vzít i do Evropy. Takže se můžete alespoň těšit na spoustu nových skladeb v kombinaci s kousky z Bidnezz s trochou zpracovaných kytar a vokálů.
Byl jsi už někdy v téhle části světa?
Mojí prozatím nejvýchodnější destinací byly Drážďany. Moc se k vám těším, protože jsem o Praze a tamní architektuře (která je pro mě taky velkou inspirací) slyšel spoustu pozitivních věcí.
www.m3rck.net
www.machinedrum.net
2. května 2005
Muteme uvádí :
Alfama
Nový projekt Michala Mariánka, který je se značkou Muteme spojen o jejího vzniku a ve kterém pokračuje v rozvíjení konceptu microsamplingu a click'n'cuts estetiky. Narozdíl od jeho sólových performancí zde pracuje s klasickou stopáží skladeb a využívá více živých nástrojů (klávesy, bicí). Michal Mariánek pravidelně vystupuje po českých klubech, představil se na festivalu Alternativa 2004 a jeho skladba se objevila na mezinárodní kompilaci Muteme.point.0 compilation
Ježíš Táhne na Berlín
Za tímto bizarním názvem se skrývá performer, multiinstrumentalisata a konceptuální umělec Ondřej Skala, který se mimo jiné proslavil i „spoluprací“ s nadějnou popstar Lucií Vondráčkovou. Energickými vystoupeními, ve kterých se prolínají brutálně rozlámané beaty, jemné melodie nebo jeho vlastní poezie a beatbox, už leckomu vyrazil dech. Svou hudbu popisuje jako brakcore-ambient.
Machine Drum (Merck, USA)
Jako speciální host večera vystoupí asi nejvýraznější zástupce amerického labelu Merck (vydávají zde například Landau, Proem nebo Deceptikon) na kterém vydal již čtyři alba. Již svým debutem „Now You Know“ v roce 2001 nadchnul kritiky tak, že jej označili za naději experimentálni IDM scény a byl strovnáván například s Boards Of Canada. Hudebně se Machine Drum pohybuje na hranici mezi abstraktnim hip-hopem a elektronikou ve stylu cut'n'paste, charakteristická je pro něj práce s „rozsekanými“ vokály a nebrání se ani melodičtějším hudebním postupům. V Praze živě představí své nové album s názvem Bidnezz.
www.m3rck.net, www.machinedrum.net
DJ Michael Rieger
Svou djskou dráhu začal jako spoluorganizátor undergroundových parties v Mnichově, poté nějaký čas pobýval v Lisabonu a Londýně, kde vydal album se svou skupinou Lazy, a nyní žije v Praze. Je součástí djského seskupení Muteme Sonick System a jeho sety se pohybují od experimentální elektroniky přes elektro až k retro úletům.
video: Tomáš Hrůza
Audiovizuální umělec, který se zabývá interaktivními instalacemi a live processingem video signálu. Jeho videoprojekce jsou vytvářeny v reálném čase za pomocí nejmodernějšího open source software - např. Pure Data nebo Eyes Web a jsou často založeny na originálních interaktivních metodách manipulace s obrazem.
www.muteme.cz