PARTYINFO

 

CITADELA

Datum konání:
29.09.2006 - pátek
Místo konání:
Brno - Boby Centrum
DJs:
Tomcraft (de), Way out West (uk), Alex Axx Koss (can), Jonty Scruff (uk), Holgi Star (de), Laydee Jane, Tomáš Haverlík (sk), Orbith, William Rush (usa), Kaisersoze, Simon Sayz, Ian Fuzzy, Petr Holman, Martin Hloch
Info:
lunar@volny.cz
Popis:
vstupné v předprodeji 290 czk, na místě 390 czk, VIP 990 czk
Line-up:
main stage:
20:00 William Rush
21:00 Tomáš Haverlík
22:30 funky show
22:35 Simon Sayz
00:00 drakula show
00:05 Way out West
01:30 Tomcraft
03:00 Alex Axx
04:30 LayDeeJane
06:00 Petr Holman

2nd stage:
21:00 Ian Fuzzy
22:30 Martin Hloh
00:00 Jonty Skrufff
02:00 Orbith
04:00 Holgi Star
05:30 Kaisersoze
 
 
Poslední informace k páteční Citadele
Citadela představuje styly elektro a electroclash
Pořadatelé Citadely by chtěli své návstěvníky a naše čtenáře před páteční akcí trochu vzdělat a proto pro vás připravili článek o historii stylů elektro a electroclash.
 

ELECTRO

Přestože může znít docela odlišně, vždycky bude stát na společném základu tvořeném elektronickými nástroji.

"Techno vzniklo z house music, tu vynalezli v Detroitu v polovině osmdesátých let. Tam, kde Zatímco house vždy určitým způsobem navazoval na disco, techno bylo zpočátku striktně elektronickou hudbou, která vznikala pro úzkou a velmi speciální skupinku lidí. První techno producenti a Djové Kevin Saunderson, Juan Atkins a Derrick May stavěli na skládání (syntéze) beatů, používali electro-funk umělců jako Afrika Bambaataa a rádi se nechali ovlivnit zvukem synth-rockových kapel jako Kraftwerk."
Tolik stručná historie vzniku elektronické taneční hudby z All Music Guide


Electro vychází ze synthpopu, diska, funku a old school hip hopu. Objevilo se počátkem roku 1980 v Detroitu, Bronxu a Los Angeles. Electro vzniká pomocí syntezátorů, automatických bicích,  vocoderu a sampleru. Největší slávě se tento styl těšil během druhé poloviny osmdesátých let a znovu pak po deseti letech, kdy se z původního electra vylíhl electroclash.

Stejně tak jako ostatní hudební styly, má i electro řadu poddruhů, které dělají radost hudebním teoretikům a milovníkům zařazování, neboli škatulkování, během relativně krátké doby se mladý styl rozvětvil v  Electro Funk, Electro Bass, Freestyle music, Miami bass, Glitch Electro, Techno Bass, Downtempo Electro a Minimal Electro.

Výraz electro je zkrácenou formou názvu stylu electro funk (dříve též robot hip hop a electro hop). Electro lze vyložit také jako určitý styl hip hopu přímo ovlivněný tvorbou Kraftwerk a funky deskami  (ranné rapové desky, které měly obsahově blíže k discu než k rapu jak ho známe dnes). Electro zní typicky, kompletně elektronicky, často jsou ozvláštněné o zpěv přednášený přes zařízení zvané vokodér, zjednodušeně přeloženo do srozumitelné řeči, by se dalo říci „zkreslovač hlasu“.

Charakteristika stylu electro
Klasickou electro kompozici bychom mohli popsat takto: „Rytmický základ automatického bubeníka podkresluje syntezátorová funky basová linka obklopená elektronickými zvuky, které činí z každé skladby originál, se značným podílem efektů typu reverb (pracuje s dozvuky mnoha ozvěn vznikajících zároveň s každým zvukem) nebo echo (může být přírodní akustický jev pojmenovaný po nymfě, nebo typ Ruské ponorky, ale především jde o ozvěnu.)  s elektronickými pady (elektronické bubínky, jejich zvuk vzniká prostřednictvím elektronického vlnění, zatímco normální bubny využívají akustické vibrace) tvoří hutný, studený zvuk , často umocněný tématikou science-fiction v textech písní.

Používání vokodéru nebo zpěv nejsou v electru podmínkou. Vývoj electra je přímo úměrný rozvoji technologií, hardwareu a softwareu, mnozí hudebníci si dnes vystačí s pouhým notebookem.
Pionýři electra i někteří jejich následníci produkují hudbu na předem promyšlená témata, zpravidla jsou to futuristické vize, roboty, nukleární věda atp., následně vznikají tak zvaná koncepční alba. Nejvýraznějšími tvůrci koncepčních alb byli a jsou Kraftwerk.

Historie
Jedna z prvních electro desek na světě vznikla v Bronxu, v New Yorku. Nahrál a vydal ji Afrika Bambaataa pod názvem Planet Rock v roce 1982. V nahrávce použil prvky z Trans-Europe Express a Numbers od Kraftwerk. Spolu s dalším průkopníkem elektronické hudby, Juanem Atkinsem založil Bambaataa projekt Cybotron, ten značně ovlivnil budoucí vývoj detroit techna, drum and bassu a electroclashe.

Poddruhy electra
Electro hop – věnovali se mu Egyptian Lover a Arabian Prince
Bass-heavy –  hráli na Západním pobřeží USA 2 Live Crew
Techno-Bass – byl specialitou Detroitu, vznikl spojením Detroit techna s Miami Bass.
Na Východním pobřeží, zvláště pak na Miami, se z electra zrodil freestyle a Latin-centric.

Současné electro
Téměř zašlou slávu z osmdesátých let vrátili electru po deseti letech producenti Anthony Rother, DMX Krew, Mr. Velcro Fastener nebo Japanese Telecom. Dnešní electro autoři mají mnohem bohatší zdroje, lepší techniku a nebojí se experimentovat s jakýmikoliv styly včetně hip hopu nebo popu.
Moderní electro se proměnilo v jistý typ house music, ne tak soustředěný na pravidelnost rytmu, hlavní důraz je na surových zvucích syntezátorů, tempo se pulsuje mezi 120 – 130 údery za minutu.

Electr(o)ikáři
• 4ORCE
• Absynthesis
• aDt
• ADULT.
• Bobby Ballistic
• Afrika Bambaataa
• Anthony Rother
• Arpanet
• Aux88
• Bass Junkie
• Bass Kittens
• Boris Divider
• Blitz and the Sheets
• BSOD
• Chromeo
• Computor Rockers
• Cyberian Knights
• Cybrid
• Cybotron
• Dark Vektor
• DMX Krew
• Dopplereffekt
• Drexciya
• Dynamik Bass System
• Dynamix II
• Ectomorph
• Ed Barnes
• Egyptian Lover
• Ejektro-Dizjektah
• Electron Industries
• Electrosexual
• Elektroids
• Exzakt
• Fannypack
• Fevertech
• Hashim
• Imatran Voima
• Industrial Bass Machine
• i-f
• Jackal & Hyde
• Jad Spyder Soundwave
• Japanese Telecom
• Jon Baz
• Jonzun Crew
• Knightz of Bass
• Kompleksi
• Ladytron
• Le Syndicate Electronique
• Learning Polish
• Little Computer People
• Limbertimbre
• Lorn
• Luxxury
• Mandroid
• Man Parrish
• Maxx Klaxon
• Michael Jonzun
• Mr Velcro Fastener
• Morphogenetic
• MS Sam & The Good Little Christian Boys
• Music Instructor
• Novamen
• Nukubus
• Pal Secam Kidz
• Pametex
• Paul Blackford
• Phatso Brown
• Planet Patrol
• Polytron
• Resident Alien
• Sbles3plex
• Scape One
• Scott Freeman Davidson and The Evidence
• Silicon Scally
• SovietElectro
• Spektral
• Steril
• Suff-x
• Supreme.ja
• Syncom Data
• The Ultrasonics
• Track 72
• Volsoc
• Xerodefx
• ZoinX

ELECTROCLASH

Není jen další styl, výraz electroclash popisuje módu v oblékání, účesech, líčení a samozřejmě muziku. Vizuálně a názorově vychází electroclash z  New Wave (významné hnutí v západní populární hudbě konce sedmdesátých a začátku osmdesátých let, inspirované punk rockem. Během osmdesátých let se New Wave změnila v módní záležitost, životní sílu znovu nabrala po roce 2000. Co se hudby týče, byla New Wave mixem punkem ovlivněného rocku se styly jako funk, disco, reggae nebo ska.) a punku, hudebně pak z elektronické taneční hudby, přesněji řečeno z electra, Italo disca a electropopu.

Historie
Zatímco je známá  přibližná doba vzniku electroclashe, tedy konec let devadesátých,  s místem výskytu už to tak jednoznačné není, uvádí se hned pět ohnisek (Haag, Mnichov, Berlin, New York a Detroit) živlu, který zapálil spousty nadšených objevitelů, experimentátorů a dobrodruhů. Za první electroclash skladbu na světě se obecně považuje kus „Space Invaders Are Smoking Grass“, který v roce 1997 nahrála holandská kapeka I-F.

Rysy hnutí se formovaly s ohlédnutím za electropopovými kapelami z osmdesátých let. Nevážné texty písní čerpaly z punku a zpěváci se spíše než na přednes písní soustředili na postoj a výraz, tím vznikl pro tento styl tak typický odosobněný zpěv.

Pozoruhodné je rozdílné zaujetí stylem za oceánem, kde se k electroclashi přihlásili především gayové a transvestité, zatímco v Evropě, zejména v Německu, se na největších akcích International DJ Gigolo pod vedením DJ Hella, schází heterosexuální publikum. V roce 2002 dostupuje šílenství vrcholu, v Německu byste jen těžko hledali klub nezasažený vlnou electroclashe.

Někdy kolem roku 2004 se electroclash začíná mylně zaměňovat za retro taneční muziku osmdesátých let a globální nadšení vychladá. Silnou základnu příznivců  mají stále v Berlíně, Barceloně, Mexico City a Rio de Janeiru s jeho vyhlášeným klubem Dama de Ferro.

Přední zástupci stylu electroclash
• Adult.
• Aier Sauft
• Alice in Videoland
• Avenue D
• Black Strobe
• Cansei de Ser Sexy
• Cherry Bikini
• Chicks on Speed
• Client
• Crossover
• Dirty Sanchez
• DJ Hell
• Electrosexual
• Fad Gadget
• The Faint
• Felix da Housecat
• Fairlight Children
• Fischerspooner
• Freezepop
• Gravy Train!!!!
• Green Velvet
• The Hacker
• I-F
• Jed Davis
• John B
• Ju Ju Babies
• Kompleksi
• Ladytron
• Larry Tee
• Legowelt
• Lesbians On Ecstasy
• Miss Kittin
• Misty Martinez
• Motormark
• Mount Sims
• Noblesse Oblige
• Peaches
• Ping Pong Bitches
• Rock Machine Records
• Sophia Lamar
• Spray
• Stuart Price
• Swayzak
• Temposhark
• Tiga
• Tracy + The Plastics
• The Ultrasonics
• Vitalic
• Vive la Fête
• Zoot Woman

 
Jody Wisternoff na páteční Citadele Citadela: Simon Sayz - rozhovor Citadela Evolution: Tomcraftova biografie Citadela: LayDee Jane - rozhovor a bio Tomcraft na záříjové Citadele

Flyer

 
flyer
 

Fotoreporty

 
 
 
 
 
 
 
 

Partnerské linky: festivaly 2016