PARTYINFO

 

Datum konání:
04.04.2007 - středa
Místo konání:
Brno - Fléda
Live:
Monika Načeva & Michal Pavlíček & DJ Five
 
 
Monika Načeva se vrací na česká pódia
 
 
Po několikaleté odmlce (mateřská dovolená), vyplněné pouze občasným vystupováním, se vrací na česká podia Monika Načeva. Jak je u ní zvykem, přichází opět s něčím zcela novým. Za Monikou  nestojí standartní několikačlenná kapela, ale rovnocenní spoluhráči: turntablista a šampión DJ Five a fenomenální kytarista Michal Pavlíček.

Nálada písní zůstává zachována, ale díky elektronickému doprovodu (přesah až někam k trip-hopu) a současně živé kytaře, zní v novém, velmi slušivém kabátku. Nové písně (opět texty Jáchyma Topola), které budou mít premiéru koncem března na vystoupeních v Praze a v Brně, zní překvapivě neotřele a novátorsky. Samo šokující je už neobvyklé spojení  scratchujících gramofonů a živé kytary – Michal Pavlíček střídá kytaru akustickou i elektrickou - v hudebním doprovodu nových písní, ale i přepracovaných skladeb z předchozích alb.

Stručný profil
Monika Načeva se stala jednou z nejslibnějších zpěvaček české alternativní scény přelomu století. Prošla několika proměnami od klasického rocku přes elektronickou taneční hudbu po experimenty mimo hranice stylů. Na jejích albech  spolupracovala řada osobností české scény: např. Jan P. Muchov, Michal Pavlíček a jako textař Jáchym Topol. Může se srovnávat s tím nejlepším, co v tomto žánru v 90. letech v Čechách vzniklo, a zcela neprávem zůstává ve stínu desek Mišíka, Bittové, Vltavy či Psích vojáků.


Podrobnější profil
Hudba se do kariéry původně herečky Moniky Načevy (více než deset let působila v legendárním divadle Sklep) vloudila možná trochu nenápadně, ale už od poloviny devadesátých let patří Monika neodmyslitelně k progresivnější části naší hudební scény. Debutové album Možnosti tu sou... vyšlo za v roce 1994 za spoluprodukce Michala Pavlíčka a Tomáše Věrčáka u firmy Bonton  Radost z alba měli především příznivci rockového zvuku. Přestože Načeva byla teprve na samém počátku hudební kariéry, mnoha kritikům i posluchačům už tehdy bylo jasné, že se objevila jedna z největších nadějí a příslibů domácí scény. Deska měla velký obchodní úspěch.

Původní kapela se kvůli rozdílným hudebním ambicím rozpadla a trvalo dva další roky než Monika našla novou partu muzikantů - Martina Chlupa, Michala Kovala, Vladimíra Pechu a Jiřího Trnavského. Na přelomu let 1995 a 1996 natočila kapela své druhé album nazvané Nebe je rudý (Bonton). Rockovou hudbu na tomto albu do značné míry nahradily experimenty s vlivy moderní elektronické hudby, zejména s trip hopem. Album produkoval Jan P. Muchow a deska patřila k nejlepším domácím nahrávkám roku. Stejně jako u debutového alba byl autorem textů Jáchym Topol.

Během příprav třetího alba se i tato sestava rozpadla. Zůstal jen Vladimír Pecha a přišel anglický DJ Gus - mladý Londýňan, který se rozhodl několik let strávit ve středu Evropy a zde rozvíjet své hudební vize. Načeva se nasměrovala do vzrušujících hudebně experimentálních vod. Po dlouhých peripetiích a vyčerpávajícím sedmiměsíčním nahrávání bylo v pořadí třetí album Mimoid připraveno k vydání. Na počátku léta 1998 zapůsobila tato deska jako zjevení. Vládla ji zvláštní, lehce ponurá atmosféra se znatelným vlivem break beatu - Načeva znatelně hudebně potemněla. S nahráváním alba Mimoid Načevě také výrazně pomohl Dušan Only One, člen nejlepšího domácího drum´n´bassového projektu Ohm Square.

Po vydání Mimoidu se Načeva odmlčela, vůbec se neobjevila na koncertních pódiích, zanechala také dalších uměleckých aktivit. "Moje dítě, to je dostatečná umělecká aktivita," směje se s odstupem zpěvačka. Ale již brzy po narození dítěte Načeva opět uvažuje o nových nahrávkách. Po dvou letech příprav vychází čtvrté řadové album Načevy Fontanela (2001). "Skladby vznikaly nejprve u mě doma - přednášela jsem Vláďovi své texty, rozebírala pocity, které bych v jednotlivých skladbách chtěla mít obsaženy a Vláďa se je snažil převést do hudební podoby.” Tentokrát se Monika obešla bez pomoci Jáchyma Topola a texty na albu jsou čistě její prací. Možná proto se jedná o dosud nejintimnější a nejdůvěrnější nahrávku této zpěvačky. Akustické nástroje, proplétající se celým albem, patří dvěma členům přední české ethno kapely Hypnotix, manželům Michalovi a Miladě Dittrichovým. Právě v jejich studiu Prána koneckonců album vznikalo.

Po narození druhého dítěte se Monika odmlčuje znovu na několik let. Vystupuje zcela sporadicky. Její koncert v pražské Akropoli i brněnské Flédě lze považovat za opravdový comeback, zazní zde totiž starší i nové písně v překvapivé  podobě a v novátorském zvuku, Monika tak naznačuje směr, kudy se bude ubírat její hudební kariéra.

Načeva stále kráčí vlastní hudební cestou, ve své tvorbě nebere v potaz módní požadavky doby a díky tomu stále patří k umělecky nejpřínosnějším zpěvačkám/projektům domácí scény.


Monika Načeva & Michal Pavlíček & DJ Five
Praha, Akropolis, 24.3.,2007
Brno, Fléda 4.4.2007
Bratislava,  Randal Klub, 5.5.2007

Extra host DJ Side - divadelní bar po 22.00 (pouze Praha)

www.naceva.eu
www.myspace.com/naceva
www.michalpavlicek.cz
www.djfive.com
side.skate4you.cz

 

 
 
 
 
 
 
 
 

Partnerské linky: festivaly 2016