PARTYINFO
ROCK FOR PEOPLE 2011
Datum konání: |
02.07.2011 - 05.07.2011 |
Místo konání: |
Hradec Králové - Festival Park, letiště |
DJs: |
The Fajes, Brooklyn, Pavel Cejnar, Trusty + C.Monts, Kay, Tuzex, Prague City Lovers, Rude Audio, more |
Live: |
Digitalism, Pendulum, Jimmy Eat World, Bullet For My Valentine, Beatsteaks, The Wombats, Borra, Brainscan, Bright Eyes, Deeze Nuts, Destine, Extense, From Our Hands, Got Blue Balls, Chiki-liki-tua, Jenny and Johny, John Butler Trio, Kele, Konflikt!, Levellers, Molotov, Musica De Luxe, Parkway drive, Polemic, Primus, Protest The Hero, Radio Dead Ones, Talkshow, The Like, The Qemists, The Streets, Title Fight, Tokyo Aka Paradise Orchestra, US Bombs, Your Demise, Zoči Voči, Paramore, The streets, Sum 41, Primus, Parkway Drive, The Like, Bright Eyes, Levellers, Deez Nuts, Beatsteaks, Molotov, Protest The Hero, Your Demise, Tři Sestry, Chinaski, Kryštof, Vypsaná Fixa, Jiří Schmitzer, Prago Union, Ester Kočičková, Lubomír Nohavica, Southpaw, more |
Info: |
http://www.rockforpeople.cz |
Popis: |
vstup: únor 1 310 czk, březen 1 380 czk, duben 1 450 czk, květen 1 520 czk, červen 1 590 czk, na místě 1 800 czk |
3 čtenáři Techno.cz byli této akci
|
Významné posily na všech žánrových frontách ohlašuje festival Rock for People. Do už tak dost kypícího programu přibyla v posledních dnech další zvučná jména napříč hudebními styly. Linii výrazných žen v současné hudbě rozšiřuje úspěšná a ceněná britská rocková (či jak sama říká „neo-soulová“) písničkářka KATE NASH, autorka hitů jako Foundations nebo Mouthwash. Souputnice Lily Allen či Amy Winehouse přijede do Hradce Králové s loňským a značně chváleným albem My Best Friend Is You. Pro Kate Nash to bude první vystoupení v České republice, stejně jako v případě americké poprockové formace ANBERLIN. Ta v line-upu doplní melodické rockery My Chemical Romance nebo emo průkopníky Jimmy Eat World. „Pro Rock for People je velkou poctou, že Anberlin zahajují – podobně jako Paramore – své evropské turné právě na našem festivalu. I díky tomu se Rock for People dostal do řady zahraničních médií a registrujeme velký zájem o vstupenky z Velké Británie nebo Německa,“ říká dramaturg festivalu Petr Fořt.
Jestliže si Kate Nash i Anberlin, podobně jako John Butler Trio, Bullet For My Valentine nebo Bright Eyes, na Rock for People odbudou českou premiéru, u další potvrzené kapely - ASIAN DUB FOUNDATION – jde o návrat ke kořenům. Právě na Rock for People tito roztančení kočovníci před deseti lety ještě v Českém Brodě absolvovali první koncert před tuzemskými fanoušky. Co lze čekat? Opět výbušnou a nekorektními texty opepřenou směsici reggae, jungle, drum'n'bass, dancehallu, ale i punku. Hojnými koncerty v domácích klubech proslula i nabroušená KYLESA – uctívaná modla příznivců atmosférických metalových ploch rámovaných skupinami jako Isis nebo Neurosis. Tento band se dvěma bubeníky a ztepilou kytaristkou v sestavě přijede představit novou a pro mnohé fanoušky přelomovou desku Spiral Shadow. Kylesa posílí na Rock for People hard & heavy linii raženou již Parkway Drive, Cancer Bats nebo Protest the Hero.
Letošní Rock for People, na kterém vystoupí na 140 kapel, 20 DJ´s a dvě desítky divadelních souborů a dalších „živých“ projektů, se v hradeckém Festivalparku koná od 2. do 5. července. Vedle zahraničních hvězd v čele s My Chemical Romance, Paramore, Bullet For My Valentine, Pendulum, Sum 41, White Lies, The Wombats, německých Digitalism nebo The Streets byly potvrzeny i české kapely jako Kryštof (s derniérou aktuálního Kinoturné), Tři sestry, Vypsaná fiXa, Nightwork, Buty nebo Chinaski.
Z květnové edice zbývají na www.ticketsforpeople.cz poslední desítky lístků v ceně 1 520 Kč. Od 1. června až do 1. července bude cena 1 590 Kč. V prodeji jsou již i jednodenní lístky. Vstupenky jsou k dostání i v dalších předprodejních sítích. Bližší informace na www.rockforpeople.cz nebo www.facebook.com/rockforpeople.
KATE NASH
Podobně jako třeba Lily Allen, i Kate Nash je „dítětem“ portálu MySpace. Právě tam si ji našly řady příznivců a její virtuální bytí se díky nim postupně stávalo realitou. Někdy od roku 2006 spolu tyhle dvě muzikantky soupeřily – o to, čí internetová stránka a muzika zároveň je respektovanější a populárnější. Vítězkami se nakonec staly vlastně obě dvě. Díky portálu MySpace se obě dostaly do nahrávacích studií, čímž si splnily své odvážné sny. A nejen to.
I Kate Nash uspěla hned svým debutem - platinovou deskou Made of Bricks z roku 2007, která se objevovala mezi nejlepšími evropskými deskami a získala i několik odborných cen. Na festival Rock for People přiveze neméně loňské album My Best Friend Is You. Věčně usměvavá Kate Nash se narodila v Dublinu 6. července 1987, již v dětství ale přesídlila do Londýna, takže vyrostla zcela pod vlivem britského kulturního prostředí, její rodiče ovšem milovali folk ze 60. let.
Učila se hrát na piano a doufala v divadelní kariéru. Na uměleckou školu ji ovšem nevzali a jak sama poznamenala, „získala pocit, že na umění není dostatečně chytrá.“ Nakonec se přece jen našla při skládání písní, které začala umísťovat na MySpace. Žádná uměle vystavěná kariéra, žádná protekce, žádní pomocníci. Doslova doma na koleni dala dohromady jednoduché, ale přesto inteligentní skladby, které zaujaly široké mainstreamové publikum.
U nezávislého londýnského labelu Moshi Moshi Records vydala akustickou nahrávku s názvem Birds, která ji posunula až ke smlouvě s firmou Polydor. Debutové album vzniklo ve spolupráci s producentem zpěvačky Björk Valgierem Sigurossonem a okamžitě se objevilo na čele britské prodejní hitparády. Prodalo se ho na 60 tisíc kopií, následně vyšlo i v Americe.
V březnu 2009 začala Kate Nash (ano, to jméno má připomínat její idol Kate Bush), pracovat na druhé desce. Producentem desky se stal bývalý kytarista kultovní kapely Suede. Album My Best Friend Is You vyšla loni a má navazovat na hudební odkaz slavné americké hudební společnosti Motown, svůj styl Kate nazvala neo-soulem. Pravda je to jen zčásti – i na novém albu zůstala tou „nezávislou a obyčejnou holkou z 21. století, která se nestydí za svou sexualitu,“ jak sama několikrát deklamovala.
Upřít jí rozhodně nelze typicky anglický smysl pro humor, který možná nenajde odezvu u každého. Body k dobru má ale i za neoddiskutovatelný hudební talent a snahu zůstat za každou cenu originální. Zatím se jí to daří. Navíc s citem, nadhledem a dobrým vkusem.
ASIAN DUB FOUNDATION
Reggae, jungle, drum'n'bass, dancehall, ale i punk. To vše dokážou ve svých písních kombinovat Asian Dub Foundation, jejichž vůbec první koncert v ČR proběhl právě na RfP ještě v Brodě. K výše uvedenému si přidejte angažované protirasistické texty, bojující hlavně proti diskriminaci Asiatů v Evropě... A výsledkem je nadčasová multikulturnost, o níž sní (nebo alespoň snila) nemalá část současného světa.
Kapela, která svými energetickými koncerty a vyhraněnými názory „bombarduje“ publikum již více než 18 let, se před české publikum vrací poměrně pravidelně. Londýnská antirasistická rebelie dávno ověřené značky ADF tu stále nachází pevnou fanouškovskou základnu, byť se jim na Česku nelíbí třeba „příliš velký americký vliv“.
Dohromady se dali v roce 1993 prostřednictvím nezávislé londýnské organizace Community Music, která poskytuje prostor nadaným kreativním muzikantům. Baskytarista Dr. Das tam tehdy působil coby lektor v oboru hudební technologie a při natáčení dokumentu Indentical Beat se dal dohromady se svým patnáctiletým žákem, bengálským rapperem Deederou Zamanem a místním sociálním pracovníkem a zároveň Djem Panditem G.
Díky kurzům pro mladé Djs (též pod hlavičkou Community Music) se k nim přidali další učitelé - Anniruddha Das a John Pandit, a sestava Asian Dub Foundation byla téměř kompletní. Další členy získala kapela o pár měsíců později, kdy se na podiu objevil i kytarista s uměleckou přezdívkou Chandrasonic, tanečník Bubble E a DJ Sun J.
Mezi jejich přelomová alba patří především slavná deska Rafi's Revenge z roku 1998. Asian Dub Foundation byli v době jejího vydání již považováni za jednu z nejzajímavějších britských koncertních kapel a album dokázalo oslovit široké hudební masy.
Politicky orientované texty a v podstatě dosti nesourodý hudební základ oslovily londýnské fanoušky, kteří toužili po změně na tamní hudební scéně. Generace obdivující world music a orientální vlivy našla v ADF své nové idoly, jejich tvorbu oceňovali i hudební kritici – o čemž svědčí též nominace na Mercuryho cenu.
Asian Dub Foundation našli v 90. letech svůj nový domov na evropských festivalových scénách, ve Francii ostatně vydali album R.A.F.I. Tamní publikum zůstalo vůči nim loajální, ve Francii ADF v 90. letech vyprodávali desetitisícové haly, jejich tvorbu tehdy podporovali američtí Beastie Boys, díky nimž dobili ADF i americká podia.
Asi nejúspěšnějším albem Asian Dub Foundation je Community Music z roku 2000, kterým se vraceli ke svým kořenům a vzdali hold spřízněným Rage Against The Machine. V New Musical Express (NME) získalo album úctyhodné hodnocení 10/10 a objevil se na něm hit Taa Dee. Ve Velké Británii jim pak pozornost médií zajistila trochu paradoxně až spolupráce s kapelou Primal Scream.
Na přelomu roku 2000 kapelu opustil Deeder Zaman a spolupráce s producentem Adrianem Sherwoodem, jenž prosazoval na populární scéně fúzi dubu, rocku a dance music, přinesla skupině nový zvuk. Deska Enemy Of The Enemy dostala punkový nádech, který jí ovšem věrní fanoušci poněkud vytýkali. Svou starou sílu ADF znovuobjevili roku 2005, kdy vydali album Tank, o dva roky později následovala deska Punkara a 90. léta se stala pro kapelu zapomenutou minulostí.
Na Rock for People vezou Asian Dub Foundation své další hudební inovace - živé bubny a další akustické nástroje jako flétny či smyčce. Ty se objevili na letošní novince A History Of Now. Kapela, která dokázala zbořit mnohé kulturní hranice, na nich ctí jasné melodické linky a v textech varuje třeba před zotročením člověka novými technologiemi.
www.asiandubfoundation.com
www.myspace.com/asiandubfoundationuk
ANBERLIN
Nejsem kazatel, jsem bavič. Heslo, které hlásá zpěvák kapely Anberlin Stephen Christian, napovídá, že americká pětice propaguje svou hudbou především pozitivní přístup k životu a muzice jako takové. Všeříkající je ostatně i název jejich posledního alba Dark Is The Way, Light Is The Place, kterou Anberlin vydali loni a kterou by měli představit také na nadcházejícím festivalu Rock for People.
Dohromady se alternativní poprocková pětice dala roku 2002 v Orlandu na Floridě. Hlavním nositelem myšlenek kapely je prý kytarista Joseph Miligan, Anberlin do sebe vsákli kromě jiného vlivy stylu emo, za své souputníky považují například kapely Fall Out Boy či Story of the Year.
Kapelu Anberlin je přesto těžké zařadit do nějakého jasně vymezeného hudebního „šuplíčku“. Pod vlivem amerického křesťanského punkrocku (který ovšem Stephen Christian popírá) vystupují například proti ilegálnímu stahování muziky na internetu a otevřeně hlásají, že se kritikami nenechají připravit o vlastní příjmy a obživu.
Byť jsou jejich názory mezi mladším publikem nepopulární, přístup kapely Anberlin se zřejmě nezmění. Kdo nesouhlasí s jejich hudební a životní filozofií, jednoduše podle jejich teorie nepatří mezi jejich fanoušky. Své názory neustále opakují v rozhovorech s novináři a jejich nadhled skutečně nemá s místy kýčovitými biblickými metaforami amerického křesťanského rocku nic moc společného.
Hudební základy kapely Anberlin stojí na punkových a tvrdých rockových základech. O jejich první demo nahrávky se poměrně netradičně zajímalo hned několik nahrávacích firem, prvotina Blueprints For The Black Market s hitem Readyfuls se pak objevila také v amerických prodejních hitparádách.
A Anberlin se nikterak netají tím, že přesně o to jim při nahrávání také šlo. Když pak při tvorbě nad druhou deskou Never Take Friendship Personal sestavu opustil zakládající kytarista Joey Brust, zpěvák Christian prohlásil, že mu stejně šlo pouze o sex a drogy. Kapela poté zrychlila tempo na cestě k mainstreamu a zachovala si tak vlastně svou čistou a upřímnou image.
Paralelně mezitím Anberlin pracovali také na vlastních verzích skladeb Boba Dylana či kapely Depeche Mode. “Mrzí nás, že mladé kapely přestaly poslouchat takové legendy, jakými jsou třeba právě Dylan, Rolling Stones, The Smiths, Beatles nebo The Cure,“ vysvětloval opět zpěvák Stephen Christian a přihlásil se tak jasně ke svým největším inspiracím.
Na třetím albu Cities v roce 2007 Anberlin dosáhli už na 19. místo žebříčku prestižního amerického hudebního časopisu Billboard, kritici jim ovšem stále vyčítali ten tolik proklamovaný křesťanský vliv a příliš mnoho patosu. Anberlin přijali výtky víceméně s humorem. Mimochodem, zajímá vás, jak vznikl jejich podivný název? Christian dostal prý kdysi od novinářů dotaz, jaká evropská města by rád navštívil. Odpověď zněla: „London, Paris, Rom... and Berlin.“
www.anberlin.com/home
www.myspace.com/anberlin
KYLESA
Pětice kovaných metalistů, která svou hudební kariéru započala v Savannah ve státě Georgia v roce 2001, přijede na Rock for People představit loňskou desku Spiral Shadow. Album, hodnocené jako jejich vrcholný, byť překvapivý mistrovský kousek, přímočaře útočí na posluchačovu psychiku a kytarová sóla nekompromisně (ale již sofistikovaněji a vybroušeněji než v minulosti) jitří jeho vjemy a prožitky. Nic pro slabé povahy. Staromódní přístup Kylesy k hard rocku, přetavený do vybroušených metalových struktur, slaví na současné hudební scéně úspěchy.
Jejich skladby jsou totiž dokonalým odrazem tělesnosti, fyzických pocitů muzikantů, kteří se na podiu vyžívají ve složité technice a přesto neztrácejí nic z hudební rozmanitosti. Prvky hardcore punku se tu mísí s drsným psychedelickým metalem, v jejich tvorbě naleznete i stopy po jejich vzorech, heavymetalové legendě Black Sabbath. Společná hudební cesta Kylesy je přitom poznamenaná tragédií.
Po vydání prvního EP alba Memento Mori zemřel kytarista, basista a zpěvák Brian Duke během epileptického záchvatu. Deziluze jakoby kapele dala do vínku ještě více vnitřní síly. Dukea nahradil baskytarista a zpěvák Corey Barhorst a na konci roku 2002 kapela vydala debutové album Kylesa. Pokud věříte v osudová znamení, zpozorněte.
Název kapely je totiž odvozen od buddhistického termínu kilesa mara, kterým se označují démoni, poskvrna a klam. Samotné slovo kilesa se pak překládá jako utrpení. Kylesa si možná i díky těžkým začátkům udržela dodnes svoji proklamovanou svobodu, hudební styly prý její členové nikdy neřešili.
„Spousta muzikantů se drží jednoho druhu hudby, nás kategorie moc nezajímají" říká zpěvák a kytarista Philip Cope s tím, že Kylesa nikdy nebyla ochotná dodržovat nějaká imaginární pravidla těchto scén. „My jsem vždy rádi hráli těžkou hudbu a líbí se nám dělat to bez ohledu na to, co je právě populární nebo co si o nás myslí média.“
A kytaristka a zpěvačka Laura Pleasants dodává: „Snažíme se neustále posouvat vlastní hranice a zkoumat, co všechno můžeme svou hudbou dokázat. A přitom doufáme, že to, co s tohoto pnutí na konci vzniká a co nabízíme publiku, je přinejmenším obohacující a originální.“