Jen málokdo se dokáže udržet na tak proměnlivé a stále se tříštící scéně, jako je elektronická taneční hudba. Vyžaduje to nejen neutuchající zápal a nadprůměrné dovednosti, ale zejména svérázný styl a unikátní hudební vnímání, pro které se stanete uznávaný a vyhledávaný. Josh Wink to dokázal a již od konce 80. let patří ke stálicím na elektronické hudební scéně napříč žánry. Že je stále na vrcholu, dokazuje i nedávná nominace v DJ Times na Top US DJs.
Joshua Winkelman se narodil v roce 1970 ve Philadelphii a již o 13 let později pracoval v Captain Jack’s mobile DJ Company. V 16 letech pak začal jako DJ hrát po klubech a během pouhých dvou let se stal klíčovou osobou tamější party scény. Když tedy v roce 1988 rave explodoval do povědomí veřejnosti a ulice zaplavily reproduktory a večírky, Wink byl připraven dostat se do čela této nové, pulzující a extatické scény.
V roce 1990 mu pod pseudonymem E-Culture vyšlo první EP Tribal Confusion, které dal dohromady s kolegou King Brittem. S ním o 4 roky později založil vydavatelství Ovum Recordings a dodnes na něm vydává producenty, jejichž nahrávky spíše než současné trendy spojuje kvalita: „Ovum je práce z lásky; není to nic, co by mi vynášelo závratné sumy. Je ale důležité stále vydávat kvalitní hudbu.“ Hned ze začátku na Ovum vyšel jeho vlastní track Liquid Summer, který tenkrát dreadatého mladíka posunul z lokální hvězdy do globálního povědomí. To utvrdily další tracky vydané začátkem 90. let jako Meditation Will Manifest, How's The Music nebo Nervous Build Up.
V roce 1995 už byl Josh Wink prominentní postava (nejen) tribal house a techna. V témže roce vydal pod pseudonymem Size 9 hity Don't Laugh a I'm Ready a také Higher State of Consciousness, který se umístil na prvním místě evropských žebříčků. Jeho debutové album Left Above the Clouds mu vyšlo pod přezdívkou Winx roku 1996 a předestřel na něm svou představu různých odstínů elektronické urban music. O dva roky později vydal další desku HearHere, na níž rozpětí žánrů od drum n bassu přes ambient až po techno podtrhl rozličnými spolupracemi s umělci jako Trent Reznor, Ursula Rucker (The Roots, Jazzanova) nebo Caroline Crawley z This Mortal Coil. „Chtěl jsem pokračovat v posunování hranic tvorby elektronické hudby a nepodlehnout tlaku dělat jenom taneční hudbu.“
V roce 1999 vydal první kompilaci pod hlavičkou svého rozhlasového pořadu Profound Sounds, vydanou na Ovum Records, z čehož později vznikla série nahrávek, která se stala klasikou. O dva roky později vydal track It's The Machines spolu s Carlem Coxem a začal s remixy, které dokazují jeho široké hudební rozpětí: Mimo jiné remixoval například Depeche Mode, Gorillaz, Radiohead, Gus Gus nebo Mobyho.
Na svém dalším LP 20 To 20 z roku 2003 se vrátil k acid housu a zatím poslední dlouhohrající album When A Banana Was Just A Banana stojí na pomezí housu a techna a stejně jako jeho další EPčka, včetně loňského Balls, je spíše na pomíjivé trendy soustředěné na progres a pilování Winkova svérázného zvuku. Letos pak jeho track Are you There remixoval jeden z nejvýraznějších techno DJů současnosti Ben Clock a kromě jmen jak KiNK nebo Perc má nově na Ovum Records zářez i polovina opěvovaného projektu Minilogue, Sebastian Mullaert s EP Chant De Paris.
Zeptáte-li se Joshe Winka na trik, jak dělat úspěšnou hudbu, odpoví, že máte dělat chyby. Je totiž příznivcem teorie chyb: „Některé z těch nejlepších věcí v mé hudbě, vznikly úplně náhodou, ať už šlo o zmáčknutí špatného tlačítka nebo zadání špatného infa. Dělejte chyby.“ Letos v srpnu mu při příležitosti 20. výročí vydavatelství Ovum vychází nové EP, jehož vydání oslaví i 26. září v rámci klubové noci Elektra v brněnském klubu Fléda.
Za více než dvě dekády kariéry se stal Josh Wink stálicí techno a housové scény, která si jde svou cestou a pořád dokáže překvapit. „Vždycky jsem rád šel oproti očekávání ostatních. Cítil jsem se lépe, když jsem dělal poctivě to, co jsem chtěl, a nepoddal se tlaku okolí.“ Josh Wink zkrátka zůstává neohroženým umělcem, který se nebojí vyšlapávat cestu napříč stylistickými hranicemi.
Napsala friday