ROZHOVOR
Brooklyn: "Házim kontrolerem do kouta jako John McEnroe"
Brooklyn alias Juanita Juarez se po úspěších na labelech Subtitles a Horizons sice odmlčel, ve vzduchu je však cítit jeho nové album. Všichni, kdo ho nemohou dospat, se mohou čas od času nakrmit poslechem Brooklynova (a Ridova) nového moderovaného podcastu Záblesk, jako DJe ho pak můžeme slyšet třeba už na pátečním Let it Rollu s Pendulum. Chcete-li vědět, jak se na ně těší, na čem si ulítává, jaký by rád natočil videoklip a jak přijímá prohry v tenisu, zhltněte následující rozhovor.
Všichni fanoušci netrpělivě očekávají tvé nové album: jak to s ním v tuto chvíli vypadá?
Před chvílí jsem vstal, pozapínal studio a otevírám projekty, který je třeba dodělat – deadline od labelu mám zhruba za dva měsíce. Deadliny & já = love & hate relationship. Nemám je rád, musim je milovat, přimějou tě pracovat.
Ukojíš náš hlad nějakou novou peckou na pátečním Let it Rollu?
Ano.
Když jsme u těch "pecek", poslední dobou jich od tebe a Rida slýcháme spoustu díky novému podcastu Záblesk. Jaké byly ohlasy na druhé vydání a kdy plánujete třetí?
Máme zatím masivní lineup – cross that – feedback od spousty lidí, nekonečný množství stažení a obrovskej fejm. Ba ne, jde to myslím dobře, narozdíl od hiphopu má d&b u nás jenom lehce načrtlý abstraktní obrysy (a to je pěkný), ale řekli jsme si, že nám chybí moderovanej formát – set nahraje kdekdo, my tomu dáváme přidanou hodnotu. Boh! :]
Nemůže úspěch Záblesku zastínit tvoji připravovanou desku? Nestalo se už náhodou, že se lidé spíš ptají na to, kdy bude nový Záblesk než na to, kdy už sakra budeme mít v přehrávači české album desetiletí?
To je trefný, Kdy bude novej Záblesk is the new Kdy bude nový album. Na to se už lidi asi přestalo bavit ptát, protože jsem neměl deadline... :] Smutný, hm?
Dříve jsi ještě jako Juanita Juarez přinášel i jiné žánry než drum & bass. Kdo poslouchal Záblesk, zná tvojí dubstepovku… Jak to bude na albu?
Budou tam spíš pomalejší věci, poslechovější a stylově míň vyhraněný – tři nebo čtyři, ve kterých zpívám, plus několik málo hostů. Ale i na drum&bass se asi dostane.
Co říkáš na částečnou změnu stylového zaměření jiných producentů? Třeba Kubatko sklízí úspěch se svým deep housem a ve světě frčí dubstep: vydávají ho Chase & Status, Black Sun Empire, Nero, Shock One…
Mně se to líbí. Když se nějaká forma vycizeluje do tak striktní podoby, která skoro nedává prostor k manévrování (d&b), je docela osvobozující dělat na chvíli styl, kde hranice nejsou zatím tak pevně střežený (dubstep). A zpětně se to promítá do d&b, kde poslední dobou dostává příležitost experiment a umění i na vydavatelstvích, který mají papírově jet na jistotu. Myslím, že je to dobře i pro nějaký znovuzískání respektu okolí.
Kubatko má dokonce i svůj videoklip. Můžeme se na něčo podobného těšit i od tebe?
Určitě bych rád alespoň jeden videoklip k nový desce!
Kdyby měl být tvůj klip hraný, které postavičky ze scény bys do něj obsadil a jaké role bys pro ně vymyslel?
Strýc Klaudius (Goldie) vlije Hamletovu otci (Marcus Intalex) jed do ucha, pojme za choť Hamletovu matku (Babe LN) a stane se králem. Hamlet (zamlada malej Commix, jako dospělej vysokej Commix) se zamiluje do Ofélie (IM Cyber), ale svede ho Angela Merkelová, Václav Klaus a Ron Jeremy, založí spolu freak folkovou kapelu a jako dubstepoví DJs objedou svět. Ty budeš samozřejmě režisér, produkce Saul Zaentz (bude to drahý), choreografie a catering John B.
Uf, nemám slov! :) Jak vnímáš jako producent vývoj české produkce v roce 2008? Předloni vyšla kompilace Back In My Mind, která determinovala několik talentů, podle mě se ale v posledních 12+ měsících nic moc neurodilo…
Myslím, že to máš v oku asi líp než já, ale je to dost možný, možná lidi hledají svůj sound... Současnej světovej d&b je hodně minimalistickej, člověk ve studiu může bejt zmatenej, kam se poděly ty hezký akordy.
Kdo je pro tebe v současnosti producentem udávajícím tempo, trendy… je vůbec v tuto chvíli ještě někdo originální?
Myslíš v drum & bassu nebo celkově? Obecně poslední dobou spíš sleduju práci oblíbenejch „mixérů/producentů“ hlavně z USA jako Dave Pensado, Bob Power, Toni Maserati nebo Chris Lord-Alge. V drum & bassu posouvají věcí dál třeba Lynx a Commix nebo Noisia. Ale mám respekt i pro producenty, co umí řemeslně vystavit skvěle taneční věc, třeba Sub Focus. Líbí se mi komprese Pendulum. :]
Prozradíš nám své nejoblíbenější album minulého roku?
Z autorských alb Zero T z Irska a jeho Cheap Shots. Jinak se moc povedlo album Jazzanovy, líbili se mi ale třeba i Hot Chip, Cut Copy, Lykke Li, Caribou...
V pátek 13. března se o půlnoci na hlavní stagi Let it Roll objeví El Hornet z Pendulum, podpořený MC Jakesem. Bude to pro tebe důvod k nekonečnému skákání v davu či jen pokývneš sem tam hlavou v rohu?
El Hornet je jak známo nejlepší DJ z Pendulum, navíc umí hrát hodně kvalitně, takže si rád poslechnu. Navíc už několik let spolu na AIMu občas prohodíme pár slov a vždycky se mu líbily moje věci, takže bych si rád konečně popovídal naživo, jestli k tomu bude příležitost.
Hypotetická situace: popovídáte si a zjistíte, že jediná šance, jak zachránit drum & bass, je, abys příští desku Pendulum produkoval ty. Půjdeš do toho?
Samozřejmě, Rob by vařil čaj a chodil pro chicken tikka masalu.
Hypotetická situace číslo dvě: El Hornet nedorazí a někoho na Let it Rollu napadne, že se mu podobáš a že ho můžeš imitovat. Vyfasuješ kšiltovku, tmavé brýle, tričko s drsným potiskem a půjdeš na stage místo něj. Co zvolíš za tracky, aby ti to lidi sežrali?
Tohle je taková ta otázka, co je opravdu vtipná, ale nějak na ní neumim vtipně reagovat – ale počkej – nepopisuješ spíš Gase z Pendulum? El Hornet nosí skate oblečky!
Dostals mě! Ale myslím, že Pendulum už bylo pro teď dost, tak se spíš zeptám: Kdo tě v poslední době (klidně v posledních letech) nejvíce roztancoval?
Deadlies, Bifidus, Rido a vlastně i autotanec, když hraju.
S tím hraním… na jiný způsob: Pod stromeček jsi dostal Wii od Nintenda a pochvaloval si ho jako skvělou zábavu. Vydrželo ti to? Co je teď momentálně pro tebe nejvíc top hra?
Jasně! Často doma hrajeme Mario Kart a snažím se cvičit na Wii Fit, i když už dvakrát jsem nesplnil cvičební plán. Obyčejnej tenis je taky hodně zábavnej, pokud nehraješ s Ridem, kterej to má natrénovaný z kurtů. Potom házim kontrolerem do kouta jako John McEnroe.
Jak jako producent vnímáš soundtracky a zvuky k hrám? Nerozčiluje tě někdy jejich nepropracovanost?
Kromě Nintenda posledních pár měsíců už léta nic nehraju (nejvíc jsem hrával ještě za dob C64 a 386tek – The Last Ninja, Sensible Soccer, Stunts... možná si někdo vzpomenete). Na Nintendu je hudba rozhodně hodně podružná a nese se v roztomilý, skoro dada linii jako samotný Wii – kulatý postavičky s velkýma očima a jednoduchá hudba o pár tónech. Jak jsou na tom „seriózní“ ale nevím...
A když už jsme u toho… uměl bys udělat soundtrack třeba… k Tetrisu?
Jasně. Je to výzva, asi bych šel částečně po klišé a udělal to se SID chipem (ten z Commodorů).
Když už tady na tebe zkouším různé hypotetické nesmysly… Potkal tě během tvé hudební dráhy nějaký podobný úlet? Vybavíš si nějaký, do kterého jsi šel, a jsi za něj rád, do kterého jsi nešel a jsi za to rád a naopak, lituješ, žes něco nezkusil?
Nemám moc štavnatejch příběhů. Jsem moc rád třeba za to, že jsem (já a label) šel do vydání prvního alba. Hodně příjemná zkušenost bylo třeba hraní v Rumunsku, kam sem odjížděl vybavený předsudky a našel tam spoustu zábavnejch a vzdělanejch lidí. Jinak mám štěstí, nevzpomenu si na projekt, do kterýho bych šel a musel toho litovat. Občas se něco zadrhne, ale to je normální (loni jsem třeba asi 20km stopoval z jednoho gigu na druhej, aby mě vyzvedl další promotér).
A máš nějaké motto, heslo, přísloví... které je pro tebe charakteristické?
Rebelling against the rebels…