Rozhovor s Milanem Kroužilem, DJem a moderátorem Clubmixu na Radiu Bonton, který hraje v pátek v Roxy na party La Maison.
Aglot: V pátek na noci La maison je tvoje premiéra v klubu ROXY a Roxy publikum te moc nezná. Mužeš se stručně představit?
MK: O muziku se zajímám přibližně od roku 1979, kdy jsem propadl funky music a uplně první věc, která mě dostala byla kapela KOOL & THE GANG a vůbec ty věci, které mě připadali tenkrát jako disko.
Pojal jsem to svérázně, ještě jsem neznal slovo funk a v té době jsem to nazýval disko 2000. Hned po revoluci jsem dostal chuť někde vystoupit, ale samozřejmě to bylo velmi těžké, protože tady byli akorát dva kluby, kde se dala hrát černá muzika nebo klubová taneční hudba a to bylo U Holubů a v Monu.
Později se otevřel velký prostor a já se seznámil s lidmi jako Michal Viktořík, který mi tehdy pomohl se dostat do rádia Golem, kde později vznikly pořady s mým kolegou Luďkem Formánkem. Připadal jsem si jako Alenka v říši divů a byl jsem doslova nadšen tím, že svou muziku mohu někde prezentovat a předávat ji nikomu jinému.
Po tomto začátku nastála doba, kdy se tahle muzika nedala moc prezentovat v klubech, vznikla Radost FX, takže diky Golemu jsem měl i to štěsti, že jsem se octl v Radosti.
Ty začátky okolo roku 1993 byly opravdu těžké, mé hraní bylo doslova příšerné a trvalo hodně dlouho... smích (já jsem se to vlastně nenaučil do dneška...).
Chtěl jsem hrozně hrát, ale nikdo mě to nenaučil, postupem času jsem se do toho dostával... až tak nějak okolo 96 - 98 jsem začal teprve ty desky míchat pořádně do sebe.
Mezi tím jsem tady měl kapelu, která se jmenovala BLACK & WHITE STORY BAND. S tou jsem dal dohromady dvě desky a fungoval jsem jako MC a rapper, ale samozřejmě to bylo hodně předčasný a ta muzika kterou jsme udělali, tady skoro nikoho nezajímala, takže jsme si to tak nějak dělali pro sebe, ale ja jsem rád, že jsme alespoň dali nějaký podnět.
No a pochopitelně v té druhé polovině devadesátých let mě zcela zachvátila a posedla klubová
scéna. Na rádiu Bonton jsme vysílali nějaké pořady a trošku jsem dopomohl ke vzniku HOUSEBOXu, který uváděl DJ Loutka a doporučil jsem rádiu aby dělali mixované večery jako jsem to tenkrát slyšel v Anglii.
No a od roku 1999 dalo nové vedení rádia Bonton požehnání pořadu, který se nazval CLUBMIX za podpory a částečného sponzoringu Radosti Fx - tam si myslím, že začala moje kariéra. Od té doby se toho dost změnilo a teď dělám to, co mě baví - buď hraju v klubu nebo jsem v rádiu a jsem za to hrozně štastný.
Aglot: V kterých klubech u nás nebo v zahraničí si měl možnost si zahrát?
MK: V Praze Radost FX, Industry, Paradogs, CZ Beat. Venku třeba Benešov, Česká Lípa, Mladá Boleslav, Posilovna v Mnichově Hradišti - tu mám obzvlášt rád! Brno - Edison Garden a taky v Helsinkách jsem si to z legrace zkusil.
Aglot: Budeš hrát vlastně na francouzské noci, která se jmenuje La Maison a budeš zde vystupovat s DJem Falconem, nakolik je ti blízký francouzský house? Máš rád DJ Falcona, Daft Punk, Cassius a podobné projekty?
MK: Přesto, že dneska hraju převážně techno, tak je mi tento styl velmi blízký, protože jsem na něm vyrůstal. Všechny ty věci, které dnes vznikají jsou mi hodně blízké, protože mi připomínají začátky, to co jsem hrával. Dnes je to ale vše v novém hávu.
Aglot: Uvádíš na rádiu Bonton pořad Clubmix, jak dlouho tento pořad běží a na koho je vlastně zaměřen? Má přesně určenou cílovou skupinu?
MK: Dělal jsem dost pořadů, ale tady jsem se chtěl zaměřit více na klubovou scénu a strašně jsem toužil po tom, aby chodili hosti a míchali muziku ve studiu, jak z české ale i ze zahraníční scény. Samozřejmě je tento pořad zaměřen na klubovou oblast, ale to neznamená, že by to nemohl poslouchat normální posluchač, ale asi nejvíce je zaměřen pro lidi, kteří mají rádi nezávislou scénu.
Aglot: Nedávno si namixoval pro label NextEra další díl kompilace House party 16 a tato kompilace obsahuje pouze tracky z labelu Subliminal, máš nějaký specifický vztah k tomuto labelu a jak vlastně vzniknul tento projekt?
MK: Tento projekt mi byl nabídnut Kristianem Kotaracem, což je šef vydavatelství Next Era. Vztah k labelu Subliminal je vcelku pozitivní, ale neříkám, že je to můj uplně nejoblíbenější
label. Ale je to můj oblíbený label a jelikož mi to bylo nabídnuto, tak jsem to stejně bral hodně pozitivně i když v té době jsem už přecházel spíše na techno. Přesto všechno se strašně bráním škatulkování a jelikož jsem na housové muzice vyrostl a myslím si, že je tam trochu bližší vztah a dost dlouho jsem se tomu věnoval.
Aglot: Hraješ tedy house i techno ale poslední dobou spíše to techno. Co vlastně budeš hrát na La Maison?
MK: Já rád začínám deep housovou produkcí, zhruba v půlce mého setu asi použiji desky právě z house party 16 to znamená věci od značky Subliminal a v té třetí třetině - samozřejmě podle reakcí publika - bych rád pustil i některé techhousové věci, jako např. něco od Marca Lenziho, Didier Sinclair, ale rozhodně ne žádný výplach!
Aglot: V Čechách hrají DJs obvykle pod synonymy. Proč si zvolil své občanské jméno i jako DJské jméno? Napadlo tě někdy že bys měl nějakou přezdívku?
MK: V první polovině 90tých let jsem měl 2 naprosto hrozné přezdívky: Kružítko a Ufoun. Připadalo mi to tak tragický, že už jsem se o žádnou nepokoušel a řekl jsem si, že nejpřirozenější je použít své jméno.
Aglot: Kde tě mužou posluchači slyšet v nejbližších týdnech mimo na La Maison v Roxy?
MK: 25. ledna budu hrát v Karlových Varech v klubu Propaganda, 6. února v Coloseu (to je velká techno akce) a pak pár menších akcí, jako třeba Mazaný Králíček v Plzni nebo klub ve Veltrubech.
Aglot: Kde jsi trávil Silvestrovskou noc, hrál si někde?
MK: Měl jsem to štěstí, že jsem hrál na silvestra v klubu Edison Garden, kde jsem 4 hodiny prezentoval v chill-outovém prostředí funky, s kterým jsem začínal a byl to pro mne vcelku příjemný návrat a i vůbec to bylo strašně fain v Brně... příjemná zkušenost!
Aglot: Panuje určitý názor že česká a moravská scéna obzvlášt v oblasti techna je poněkud rozdělena. Že jsou vnímany hodně odlišně... Jak ty vnímáš brněnskou techno scénu?
MK: Musím se přiznat, že jsem v muzice hodně schizofréní (líbí se mi spousta stylů i vlivů, to je právě zavádějící). V poslední době začínam hrát techno, ale i housová muzika je mi velmi blízká a já bych nejraději ve svých setech vystřídal co nejvíce stylů. No ale abych odpovědel na otázku: je mi blízká jak česká taneční scéna tak i moravská. Bez nějakého pochlebování. Mě se prostě na pražské scéně líbí takový ten funk house, house a techhousík a na té moravské je mi blízké zase to techno, takže ani jedna z těch scén mi není cizí.
Aglot: Jaké jsou Tvé další aktivity kromě radioveho a kluboveho DJingu?
MK: Tak miluju filmy a přiznám se, že hodně inklinuji k herectví, přestože já sám jsem naprostý amatér. Muzika je na prvním místě, ale ty filmy, to je pro mě takový duševni chill out.
Aglot: Máš nejaký vztah i k jiným stylum? Třeba zlomeninám jako jungle, breakbeat, drum'n'bass...?
MK: Jsem hrozně rád, že jsem byl na party kde vystoupil LTJ BUKEM a MC CONRAD, zcela exklusivně se mi díky D smack U podařilo udělat s ním rozhovor. Dokonce byla doba, kdy jsem chtěl hrát drum'n'bass, to bylo v roce 98, kdy to tady moc lidí kromě Koogiho nehrálo, ale nestal jsem se jím! Downtempo, dub, chill-out, breakbeat, big beat apod. jsou styly, které mám rád a miluju i lámané beaty v technu a housu.
Aglot: Co je pro tebe nejdůležitější na DJingu nebo radiovém vysílání? Můžeš to nějak porovnat?
MK: Přiznám se, že jedno bez druhého být nemůže - je to jako jin a jang. To jsou prostě dva póly, bez kterých bych já asi nemohl být. Jako dělat jenom radio a nehrát v klubech - to by mi něco chybělo, ale zároveň rádio je pro mě moje droga. Ja jsem strašně štastný, že u nás na Bontonu máme takové vedení, které se nebrání těmto progresivním stylům a hlavně je to uplně jiná příprava (musím si připravit rozhovory, predtočit věci a dát to dohromady, aby to mělo posloupnost) než příprava na hraní v klubu. V klubu hlavně záleží na atmosféře, což v rádiu není tak podstatné.
Aglot: Děkuji za rozhovor a těším se na Tvou premiéru v Roxy.