PARTYINFO
US3 - PLANET FESTIVAL WARM UP
Datum konání: |
14.04.2009 - úterý |
Místo konání: |
Praha - Lucerna Music Bar |
Live: |
US3, First Rate |
Popis: |
start 20:00, vstup 400/500 czk |
1 čtenář Techno.cz byl na této akci
|
Jazz-hip-hopoví Us3 vydali nové album stop.think.run a 14.dubna ho představí Praze
US3 je projektem londýnského producenta Geoffa Wilkinsona. Kapela se zformovala v roce 1992, když Geoff společně se svým parťákem Melem Simpsonem vytvořili projekt na základě dvou dřívějších nahrávek. První byla „Where Will We Be In The 21st Century“ z roku 1990 v limitované edici s raperem MC Honey B a jazzovou pianistkou Jessicou Lauren. To upoutalo pozornost tehdy začínajícího indie labelu Ninjatune a výsledkem byla skladba „The Band Played The Boogie“, která spatřila světlo světa o rok později. Geoff v ní použil sampl jednoho z největších hitů z počátků jazz-dance scény, čímž nevědomky spustil řetězovou reakci. Onou nasamplovanou nahrávkou byla „Sookie Sookie“ od Granta Greena, původně vydaná u Blue Note Records.
„The Band Played The Boogie“ se dostala na playlist londýnského rádia Kiss FM, načež Geoffovi přišla výzva, ať se dostaví do kanceláře londýnské EMI. Geoff měl důvod k obavám, protože na použití svého samplu neměl povolení. Nakonec však nejenže nebyl stíhán, ale dokonce dostal přístup ke všem nahrávkám od Blue Note Records, které pak mohl volně využívat pro svoje samply. „Bylo to od Bruce Lundvalla (prezidenta Blue Note) odvážné rozhodnutí,“ říká Geoff, „ale chtěl po mně, abych nejprve nahrál nějaká dema, abych mu dokázal, že na to mám.“ Jedním z těchto dem bylo „Cantaloop (Flip Fantasia)“ z března roku 1992. Přesně o dva roky později se usadilo v americké top 10. V té době už se následné album „Hand on the Torch“ stalo všeobecným fenoménem. Jednalo se o první platinové album Blue Note Records s více než miliónem prodaných kopií.
Celosvětový úspěch US3 byl velkým překvapením a pro Geoffa zároveň potvrzením, že jeho práce má smysl. „Vždy jsem byl přesvědčen, že jazz má potenciál přitáhnout ve větším měřítku i mladé lidi. Chtěl jsem, aby pro ně US3 byla jakousi bránou do tohoto žánru. Samploval jsem klasické jazzové melodie, míchal jsem je s beaty a rapem a navrch nechal hrát mladé jazzmany. Tím jsem vzdával hold minulosti, zůstal pevně v přítomnosti a díval se dopředu do budoucnosti, a to vše najednou.“
Po několika světových turné s US3 opustil kapelu Mel Simpson a Geoff se rozhodl, že je potřeba US3 trochu oživit. „Vždycky bylo mým záměrem mít na každém albu US3 nové vokalisty,“ říká Geoff, „má tvorba je tak svěží a zároveň pro mě vzrušující.“ Newyorští rappeři KCB a Shabaam Sahdeeq vystřídali Kobieho Powella, Rahsaana Kellyho a Tukku Yoota a výsledkem bylo album „Broadway & 52nd“, které obsahovalo několik experimentálních skladeb jako např. „Snakes“ v 5/4 rytmu nebo recitovanou báseň „Sheep“. Samply od Blue Note byly ve skladbách ještě více zapracovány a oba rapeři předvedli výborné výkony.
Frustrující období spolupráce se Sony bylo nakonec minulostí a třetí album US3 s názvem „An Ordinary Day In An Unusual Place“ bylo vydáno v roce 2001 v Japonsku u Toshiby EMI a v Evropě u Universalu. Album představovalo další posun v tvorbě US3. Zpěv Alison Crockett inklinoval k soulu a Geoff do skladeb zařadil prvky drum’n’bass a jihoamerické a indické muziky. „Vždycky jsem měl co se týče hudby velmi široký vkus a tohle pro mě byla šance, jak to ukázat,“ vysvětluje Geoff. „Také jsem měl v úmyslu udělat něco zjevněji politického a Alison a Mich napsali několik skvělých sociálně-ekonomických postřehů.“ Deska byla přijata velice příznivě a kapela v roce 2002 absolvovala několik turné po Evropě a Japonsku.
Čtvrtá deska „Questions“ byla vydaná v Japonsku v roce 2003. Tentokrát se Geoff zřekl samplů úplně a vytvořil album ovlivněné především svou láskou k jihoamerické muzice a neo-soulovému hnutí. Jako vokalisty obsadil Geoff brooklynského rapera Reggiho Wynse a londýnskou zpěvačku původem z JAR Mpho Skeef. „S každým dalším albem jsme se na samply spoléhali méně a méně a „Questions“ jsou vrcholem tohoto trendu. Je svým způsobem příjemnější pracovat s živými muzikanty než s těmi mrtvými,“ glosuje Geoff. „Questions“ také bylo prvním albem US3, které bylo (mimo Japonsko) vydáno nezávisle. Během roku 2005 kapela absolvovala dvě turné po Evropě, kde ve 14 zemích odehrála 50 koncertů, což pro Geoffa znamenalo obrovskou inspiraci.
„Ty koncerty byly úžasné,“ rozplývá se Geoff, „a já se rozhodl udělat příští album ještě živější a atmosféričtější.“ Výsledkem bylo album s vícero hudebními osobnostmi, příznačně nazvané „Schizophonic“. Na desce jsou zastoupeni všichni členové US3, kteří s kapelou hrají naživo, včetně trumpetisty Chrise Storra, saxofonisty Eda Jonese, basáka Neville Malcolma a dýdžeje First Ratea. Album také představuje dva nové rapery, Akila Dasana a Gastona, které Geoff našel v legendárním newyorském Nuyorican Poets Café. Akilovo rytmické mistrovství bylo využito na řadě beatů, které sahají od hip hopu přes brazilskou sambu až k jazzovým brejkům. Gastonovy spletité a zakroucené slovní hříčky vás zase smíchy sesadí ze židle, kousnou do hlavy a chytí za krk, vše v jednom momentě. V roce 2006 také koncertovalo US3 poprvé v Rusku.
Na albu „Say What!?“ z roku 2007 se stalo něco, co Geoff ještě nikdy předtím neudělal. Rapeři Akil Dasan a Gaston se zde objevili znovu. „Obvykle chci mít na každém albu US3 nové vokalisty,“ říká Geoff, „ale Akil a Gaston odvedli na Schizophonic tak dobrou práci, že jsem chtěl v naší spolupráci pokračovat. Myslím, že na ‚Say What!?‘ nasadili laťku pořádně vysoko.“ Angažováním zpěvačky Adeline získal zvuk US3 nádech současného R&B, což je zřejmé například z chytlavého singlu „Say You Belong To Me“. Přesto album opět zahrnuje širokou paletu zvuků sahajících od výrazných bicích a žesťů na „VIP“ a „Intoxicated“ přes smyčcemi nasáklé jazzové brejky na „Afrodisiac“ k svůdným brazilským melodiím na „How ‘Bout It Baby“.
Minulý rok si dali US3 od koncertování pauzu, ale letos jsou zde zpět s novým albem „stop.think.run“, na kterém se představují dva noví američtí rapeři, 23letý Sene a 20letý Brook Yung. „Jsou to nejmladší vokalisté, které jsem angažoval od doby ‚Hand on the Torch‘. Díky nim se album posunulo trošku do hip hopu,“ vysvětluje Geoff. Ať už úvodní skladbou „Gotta Get Out Of Here“ nebo písní ve stylu bossa nova „She’s With Me“, album se dotýká tématu městské paranoie a zoufalé snahy nalézt skutečnou lásku. Co se týká hudby, Geoff angažoval několik pro US3 již známých tváří, jako je saxofonista Ed Jones nebo trumpetisté Bryan Corbett a Chris Storr, společně s celou řadou londýnských keybordistů. Na desce můžeme také opět obdivovat umění dýdžeje First Ratea. Mezi nejzajímavější skladby možná patří ty s nejskromnější produkcí. „You Already Know“ je celá vytvořena z vokálních samplů a „Turn It Up“ využívá pouze bicí a syntetizované pípání (jazz crunk?). Tvrdá elektronika skladby „The Future Ain’t What It Once Was“ a melancholická, klavírem vedená „Got To Make A Livin“ odráží současnou ekonomickou situaci, zatímco velkolepý příběh o přitažlivosti v „The Love Of My Life“ zasáhne srdce každého posluchače. Geoff shrnuje název alba následovně: „V životě se občas musíte zastavit a zamyslet se nad tím, co právě děláte a co byste ve skutečnosti dělat chtěli. A jakmile zjistíte, co to je, naplno se k tomu rozběhněte.“
Osmičlenná sestava US3 se představí v Lucerna Music Baru 14.dubna, klub bude otevřen od 20 hodin.
Vstupenky jsou k zakoupení v sítích Ticketpro, Ticketstream a Ticketportal za 400,- Kč + poplatky, na místě za 500,- Kč. V pokladně Lucerna Music Baru za cenu bez poplatků.
US3 - před více než dvěma lety odehráli strhující koncert v Lucerna Music Baru, na duben se chystá repete
„The Band Played The Boogie“ se dostala na playlist londýnského rádia Kiss FM, načež Geoffovi přišla výzva, ať se dostaví do kanceláře londýnské EMI. Geoff měl důvod k obavám, protože na použití svého samplu neměl povolení. Nakonec však nejenže nebyl stíhán, ale dokonce dostal přístup ke všem nahrávkám od Blue Note Records, které pak mohl volně využívat pro svoje samply. „Bylo to od Bruce Lundvalla (prezidenta Blue Note) odvážné rozhodnutí,“ říká Geoff, „ale chtěl po mně, abych nejprve nahrál nějaká dema, abych mu dokázal, že na to mám.“ Jedním z těchto dem bylo „Cantaloop (Flip Fantasia)“ z března roku 1992. Přesně o dva roky později se usadilo v americké top 10. V té době už se následné album „Hand on the Torch“ stalo všeobecným fenoménem. Jednalo se o první platinové album Blue Note Records s více než miliónem prodaných kopií.
Celosvětový úspěch US3 byl velkým překvapením a pro Geoffa zároveň potvrzením, že jeho práce má smysl. „Vždy jsem byl přesvědčen, že jazz má potenciál přitáhnout ve větším měřítku i mladé lidi. Chtěl jsem, aby pro ně US3 byla jakousi bránou do tohoto žánru. Samploval jsem klasické jazzové melodie, míchal jsem je s beaty a rapem a navrch nechal hrát mladé jazzmany. Tím jsem vzdával hold minulosti, zůstal pevně v přítomnosti a díval se dopředu do budoucnosti, a to vše najednou.“
Po několika světových turné s US3 opustil kapelu Mel Simpson a Geoff se rozhodl, že je potřeba US3 trochu oživit. „Vždycky bylo mým záměrem mít na každém albu US3 nové vokalisty,“ říká Geoff, „má tvorba je tak svěží a zároveň pro mě vzrušující.“ Newyorští rappeři KCB a Shabaam Sahdeeq vystřídali Kobieho Powella, Rahsaana Kellyho a Tukku Yoota a výsledkem bylo album „Broadway & 52nd“, které obsahovalo několik experimentálních skladeb jako např. „Snakes“ v 5/4 rytmu nebo recitovanou báseň „Sheep“. Samply od Blue Note byly ve skladbách ještě více zapracovány a oba rapeři předvedli výborné výkony.
Frustrující období spolupráce se Sony bylo nakonec minulostí a třetí album US3 s názvem „An Ordinary Day In An Unusual Place“ bylo vydáno v roce 2001 v Japonsku u Toshiby EMI a v Evropě u Universalu. Album představovalo další posun v tvorbě US3. Zpěv Alison Crockett inklinoval k soulu a Geoff do skladeb zařadil prvky drum’n’bass a jihoamerické a indické muziky. „Vždycky jsem měl co se týče hudby velmi široký vkus a tohle pro mě byla šance, jak to ukázat,“ vysvětluje Geoff. „Také jsem měl v úmyslu udělat něco zjevněji politického a Alison a Mich napsali několik skvělých sociálně-ekonomických postřehů.“ Deska byla přijata velice příznivě a kapela v roce 2002 absolvovala několik turné po Evropě a Japonsku.
Čtvrtá deska „Questions“ byla vydaná v Japonsku v roce 2003. Tentokrát se Geoff zřekl samplů úplně a vytvořil album ovlivněné především svou láskou k jihoamerické muzice a neo-soulovému hnutí. Jako vokalisty obsadil Geoff brooklynského rapera Reggiho Wynse a londýnskou zpěvačku původem z JAR Mpho Skeef. „S každým dalším albem jsme se na samply spoléhali méně a méně a „Questions“ jsou vrcholem tohoto trendu. Je svým způsobem příjemnější pracovat s živými muzikanty než s těmi mrtvými,“ glosuje Geoff. „Questions“ také bylo prvním albem US3, které bylo (mimo Japonsko) vydáno nezávisle. Během roku 2005 kapela absolvovala dvě turné po Evropě, kde ve 14 zemích odehrála 50 koncertů, což pro Geoffa znamenalo obrovskou inspiraci.
„Ty koncerty byly úžasné,“ rozplývá se Geoff, „a já se rozhodl udělat příští album ještě živější a atmosféričtější.“ Výsledkem bylo album s vícero hudebními osobnostmi, příznačně nazvané „Schizophonic“. Na desce jsou zastoupeni všichni členové US3, kteří s kapelou hrají naživo, včetně trumpetisty Chrise Storra, saxofonisty Eda Jonese, basáka Neville Malcolma a dýdžeje First Ratea. Album také představuje dva nové rapery, Akila Dasana a Gastona, které Geoff našel v legendárním newyorském Nuyorican Poets Café. Akilovo rytmické mistrovství bylo využito na řadě beatů, které sahají od hip hopu přes brazilskou sambu až k jazzovým brejkům. Gastonovy spletité a zakroucené slovní hříčky vás zase smíchy sesadí ze židle, kousnou do hlavy a chytí za krk, vše v jednom momentě. V roce 2006 také koncertovalo US3 poprvé v Rusku.
Na albu „Say What!?“ z roku 2007 se stalo něco, co Geoff ještě nikdy předtím neudělal. Rapeři Akil Dasan a Gaston se zde objevili znovu. „Obvykle chci mít na každém albu US3 nové vokalisty,“ říká Geoff, „ale Akil a Gaston odvedli na Schizophonic tak dobrou práci, že jsem chtěl v naší spolupráci pokračovat. Myslím, že na ‚Say What!?‘ nasadili laťku pořádně vysoko.“ Angažováním zpěvačky Adeline získal zvuk US3 nádech současného R&B, což je zřejmé například z chytlavého singlu „Say You Belong To Me“. Přesto album opět zahrnuje širokou paletu zvuků sahajících od výrazných bicích a žesťů na „VIP“ a „Intoxicated“ přes smyčcemi nasáklé jazzové brejky na „Afrodisiac“ k svůdným brazilským melodiím na „How ‘Bout It Baby“.
Minulý rok si dali US3 od koncertování pauzu, ale letos jsou zde zpět s novým albem „stop.think.run“, na kterém se představují dva noví američtí rapeři, 23letý Sene a 20letý Brook Yung. „Jsou to nejmladší vokalisté, které jsem angažoval od doby ‚Hand on the Torch‘. Díky nim se album posunulo trošku do hip hopu,“ vysvětluje Geoff. Ať už úvodní skladbou „Gotta Get Out Of Here“ nebo písní ve stylu bossa nova „She’s With Me“, album se dotýká tématu městské paranoie a zoufalé snahy nalézt skutečnou lásku. Co se týká hudby, Geoff angažoval několik pro US3 již známých tváří, jako je saxofonista Ed Jones nebo trumpetisté Bryan Corbett a Chris Storr, společně s celou řadou londýnských keybordistů. Na desce můžeme také opět obdivovat umění dýdžeje First Ratea. Mezi nejzajímavější skladby možná patří ty s nejskromnější produkcí. „You Already Know“ je celá vytvořena z vokálních samplů a „Turn It Up“ využívá pouze bicí a syntetizované pípání (jazz crunk?). Tvrdá elektronika skladby „The Future Ain’t What It Once Was“ a melancholická, klavírem vedená „Got To Make A Livin“ odráží současnou ekonomickou situaci, zatímco velkolepý příběh o přitažlivosti v „The Love Of My Life“ zasáhne srdce každého posluchače. Geoff shrnuje název alba následovně: „V životě se občas musíte zastavit a zamyslet se nad tím, co právě děláte a co byste ve skutečnosti dělat chtěli. A jakmile zjistíte, co to je, naplno se k tomu rozběhněte.“
Osmičlenná sestava US3 se představí v Lucerna Music Baru 14.dubna, klub bude otevřen od 20 hodin.
Vstupenky jsou k zakoupení v sítích Ticketpro, Ticketstream a Ticketportal za 400,- Kč + poplatky, na místě za 500,- Kč. V pokladně Lucerna Music Baru za cenu bez poplatků.